Godin van de weg op veroveringstocht

© Jean-Brice Lemal

De DS is de meest mythische Citroën aller tijden. De afkorting DS staat voor het Franse ‘déesse’ of godin. Sinds kort is DS echter ook een volwaardig automerk binnen de Franse autogroep PSA. DS wil uitgroeien tot een Europees premiummerk én een vooraanstaande plaats veroveren op de Aziatische markten.

Godin van de weg op veroveringstocht

Lang voor toonaangevende merken van nu aan autobouwen toe waren, presenteerde André Citroën in 1919 zijn eerste auto. In geen tijd veroverde la traction avant het Parijse straatbeeld. Als geen andere auto symboliseerde die de verfijnde Franse cultuur en technische vooruitgang. Citroën groeide uit tot het meest prestigieuze Franse automerk en stond symbool voor innoverend design. De Citroën DS geldt onder kenners als de ‘mooiste auto van de 20ste eeuw’, het Britse magazine Classic & Sports Cars verkoos de DS zelfs tot ‘de mooiste auto aller tijden’. Feit is dat weinig automodellen zo vaak in de prijzen zijn gevallen en zo veel onderscheidingen hebben ontvangen als de DS. Voor een schoonheidsprijs is Le deux chevaux nooit in de running geweest, wegens te eigenzinnig én revolutionair. Maar hij geldt tot op vandaag als hét symbool voor de vrijheid en blijheid van de jaren zestig en zeventig.

Frans luxemerk met mondiale uitstraling

Sinds 1974 maakt Citroën deel uit van de autogroep PSA, om beter gewapend te zijn in de concurrentiestrijd met de Europese en Aziatische constructeurs. Na de komst in 2014 van Carlos Tavares volgt de autogroep een multimerkenstrategie. De nieuwe CEO wil DS uitbouwen tot een luxemerk, als alternatief voor de Duitse premiummerken en dat zowel op de Europese als Aziatische markten. Met name China wordt in het vizier genomen, omdat het de grootste automarkt ter wereld is met een enorm groeipotentieel. De Franse autogroep is sinds vorig jaar ook geallieerd met een Chinees bedrijf wat maakt dat DS er al een voet aan de grond heeft en kan profiteren van bestaande knowhow en logistieke mogelijkheden. DS rijdt als het ware over een rode loper China binnen.

De nieuwe CEO wil DS uitbouwen tot een luxemerk, als alternatief voor de Duitse premiummerken en dat zowel op de Europese als Aziatische markten.

De slaagkansen voor een doorbraak zijn absoluut realistisch. Uit een bevraging blijkt dat 60 procent van de DS-klanten nieuw cliënteel is dat valt voor de luxe en het raffinement van het merk. Het gamma bestaat uit DS 3, DS 3 cabrio, DS 4, DS 5; de modellen DS 5LS en DS 6 zijn enkel voor de Chinese markt bestemd. In Europa worden de DS-modellen verkocht in speciale DS Stores of voorbehouden tentoonstellingszones binnen het Citroën-dealernet. In China gebeurt dat via een eigen DS-dealernet.

Plug-in hybrides en elektrische auto zijn in aantocht

Recentelijk zijn de DS-activiteiten uitgebreid met een autosportdivisie. De ervaringen die DS Performance opdoet in het FIA Formula E-kampioenschap zorgen voor een stroomversnelling bij de ontwikkeling van de elektrische technologieën. Plug-in hybrideversies en een honderd procent elektrische DS zullen over afzienbare tijd het modellengamma een bijkomende boost geven. De godin van de weg is op veroveringstocht!