Wie over (verkeers)veiligheid spreekt, denkt spontaan aan Volvo. Geen enkel ander automerk beschikt ter zake over een vergelijkbaar sterk imago. Sinds de overname door Geely in 2010 speelt Volvo ook een voortrekkersrol inzake duurzaamheid. Tegen 2025 wil het CO2-neutraal produceren en moet 50 procent van de wereldwijde Volvo-verkoop bestaan uit elektrische wagens. Tegen 2030 moet dat 100 procent zijn en verdwijnen de hybridemodellen uit het gamma.

Elektrificatie eerste stap naar meer duurzame maatschappij

Volvo-topman Håkan Samuelsson beschouwt elektromobiliteit als een eerste belangrijke stap naar een milieuvriendelijke samenleving en bestempelt 100 procent elektrische aandrijving als de enige duurzame oplossing. "Batterijtechnologie biedt het grote voordeel dat de stroom niet moet worden vervoerd en opgeslagen in opslagtanks, dat je zonder een dure installatie thuis of op het werk kunt opladen én dat batterijen meer vermogen genereren dan andere alternatieve technologieën."

Hij ziet de beperkte actieradius en lange laadtijden als verbeterpunten die volgens hem weldra tot het verleden zullen behoren. "De nieuwe generatie batterijen wordt compacter, lichter en performanter, wat resulteert in minder gewicht en minder energieverbruik aan de ene kant en in meer rijbereik en kortere laadtijden aan de andere kant."

Vraag NU een proefrit aan met de Volvo XC40 Recharge, klik HIER

Volvo Car Gent ligt op schema

Die nieuwe generatie wordt overigens door Volvo zelf gebouwd. De batterijfabriek in Gent bevindt zich naast de autofabriek, een bewuste keuze van de Zweedse directie om zo de ecologische voetafdruk tot een minimum te beperken, met in het achterhoofd de doestelling om tegen 2025 CO2-neutraal te produceren. In een industriële omgeving maken vele kleintjes een groot verschil op het einde van de dag. Volgens de directie van Volvo Car Gent ligt men op schema, wat goed nieuws is én een pluim op de hoed van de 6.500 medewerkers. Want Volvo is ook een beetje Belgisch en made in Belgium blijft een kwaliteitslabel.

Meer omzet, meer winst

Zoals gezegd, het Zweedse premiummerk wordt hoe langer hoe meer gepercipieerd als pionier inzake duurzaamheid, wat zich positief vertaalt in een sterke toestroom van nieuwe klanten, in meer omzet en hogere marges. Een hoge rentabiliteit is nodig om te kunnen blijven investeren in technologische innovatie en sneller dan de concurrenten de omslag naar elektrische aandrijving te kunnen maken.

Succesnummer Built in Belgium

Waarom de Volvo XC40 de best verkopende SUV is in ons land vertelt ons Volvo-woordvoerder René Aerts Jr: "De XC40 bezit het juiste formaat voor het doorsnee gezin, is uitermate veilig, bedrijfszeker, flexibel, milieuvriendelijk en rijdt comfortabel. Bovendien onderscheidt hij zich van zijn concurrenten door zijn eigenzinnig design, zowel exterieur als interieur."

Recent heeft die gezelschap gekregen van de XC40 Recharge en crossover C40 Recharge, aangedreven door twee elektromotoren, een op elke as, met een gecombineerd vermogen van 408 pk. De batterij van 78 kWh garandeert een elektrisch rijbereik van 418 kilometer (WLTP), dankzij de snellaadfunctie laadt de batterij in 33 minuten op van 10 tot 80 procent. De sportieve prestaties en vierwielaandrijving maken een zeer overtuigende indruk. Nieuw is dat de XC40 Recharge vanaf nu ook verkrijgbaar is met één elektromotor met een vermogen van 231 pk en batterij van 69 kWh. Door de regeneratiestand in te schakelen, kan je met één pedaal rijden en daarbij energie terugwinnen.

Dankzij het op Android gebaseerd infotainmentsysteem kun je gratis gebruikmaken van Google Maps en Google Assistant spraakbesturing en bereik je probleemloos je bestemming, kun je altijd en overal rekenen op realtimeverkeersinformatie en ben je permanent geconnecteerd met de buitenwereld.

De XC40 is een vaste waarde in het Volvo-gamma, de XC40 Recharge en C40 Recharge zijn de toekomst: elektrisch en digitaal.

VOLVO XC40 RECHARGE

Gecombineerd stroomverbruik

20 kWh/100 km

Aandrijving

voorwielaandrijving

Maximum vermogen

170 kW/231 pk

Maximaal rijbereik (WLTP)

400 km

Maximum laadtijd

0-100% 16A = 7 u.

10-80% 150kW = 32 min.

Accutype/accucapaciteit

Lithium-Ion / 70kWh

Topsnelheid

160 km/u

Acceleratie 0-100 km/u

7,4 sec.

Prijs vanaf

€ 48.050

Meer info op www.volvocars.com/nl-be

Volg de volledige reeks op www.knack.be/RoadtoEV

Wie over (verkeers)veiligheid spreekt, denkt spontaan aan Volvo. Geen enkel ander automerk beschikt ter zake over een vergelijkbaar sterk imago. Sinds de overname door Geely in 2010 speelt Volvo ook een voortrekkersrol inzake duurzaamheid. Tegen 2025 wil het CO2-neutraal produceren en moet 50 procent van de wereldwijde Volvo-verkoop bestaan uit elektrische wagens. Tegen 2030 moet dat 100 procent zijn en verdwijnen de hybridemodellen uit het gamma.Volvo-topman Håkan Samuelsson beschouwt elektromobiliteit als een eerste belangrijke stap naar een milieuvriendelijke samenleving en bestempelt 100 procent elektrische aandrijving als de enige duurzame oplossing. "Batterijtechnologie biedt het grote voordeel dat de stroom niet moet worden vervoerd en opgeslagen in opslagtanks, dat je zonder een dure installatie thuis of op het werk kunt opladen én dat batterijen meer vermogen genereren dan andere alternatieve technologieën."Hij ziet de beperkte actieradius en lange laadtijden als verbeterpunten die volgens hem weldra tot het verleden zullen behoren. "De nieuwe generatie batterijen wordt compacter, lichter en performanter, wat resulteert in minder gewicht en minder energieverbruik aan de ene kant en in meer rijbereik en kortere laadtijden aan de andere kant."Die nieuwe generatie wordt overigens door Volvo zelf gebouwd. De batterijfabriek in Gent bevindt zich naast de autofabriek, een bewuste keuze van de Zweedse directie om zo de ecologische voetafdruk tot een minimum te beperken, met in het achterhoofd de doestelling om tegen 2025 CO2-neutraal te produceren. In een industriële omgeving maken vele kleintjes een groot verschil op het einde van de dag. Volgens de directie van Volvo Car Gent ligt men op schema, wat goed nieuws is én een pluim op de hoed van de 6.500 medewerkers. Want Volvo is ook een beetje Belgisch en made in Belgium blijft een kwaliteitslabel. Zoals gezegd, het Zweedse premiummerk wordt hoe langer hoe meer gepercipieerd als pionier inzake duurzaamheid, wat zich positief vertaalt in een sterke toestroom van nieuwe klanten, in meer omzet en hogere marges. Een hoge rentabiliteit is nodig om te kunnen blijven investeren in technologische innovatie en sneller dan de concurrenten de omslag naar elektrische aandrijving te kunnen maken.Waarom de Volvo XC40 de best verkopende SUV is in ons land vertelt ons Volvo-woordvoerder René Aerts Jr: "De XC40 bezit het juiste formaat voor het doorsnee gezin, is uitermate veilig, bedrijfszeker, flexibel, milieuvriendelijk en rijdt comfortabel. Bovendien onderscheidt hij zich van zijn concurrenten door zijn eigenzinnig design, zowel exterieur als interieur."Recent heeft die gezelschap gekregen van de XC40 Recharge en crossover C40 Recharge, aangedreven door twee elektromotoren, een op elke as, met een gecombineerd vermogen van 408 pk. De batterij van 78 kWh garandeert een elektrisch rijbereik van 418 kilometer (WLTP), dankzij de snellaadfunctie laadt de batterij in 33 minuten op van 10 tot 80 procent. De sportieve prestaties en vierwielaandrijving maken een zeer overtuigende indruk. Nieuw is dat de XC40 Recharge vanaf nu ook verkrijgbaar is met één elektromotor met een vermogen van 231 pk en batterij van 69 kWh. Door de regeneratiestand in te schakelen, kan je met één pedaal rijden en daarbij energie terugwinnen.Dankzij het op Android gebaseerd infotainmentsysteem kun je gratis gebruikmaken van Google Maps en Google Assistant spraakbesturing en bereik je probleemloos je bestemming, kun je altijd en overal rekenen op realtimeverkeersinformatie en ben je permanent geconnecteerd met de buitenwereld.De XC40 is een vaste waarde in het Volvo-gamma, de XC40 Recharge en C40 Recharge zijn de toekomst: elektrisch en digitaal.