‘Doe wel en zie niet om’

Wouter Torfs windt er geen doekjes om. ‘Onze missie is heel belangrijk: 360 graden zorg in plaats van 360 graden winst.’ Dit morele kompas helpt de CEO van Schoenen Torfs om de juiste keuzes te maken.

U hebt Schoenen Torfs op de kaart gezet. U hebt sinds begin dit jaar ook voet aan de grond binnen Brantano. Maar wat was tot nog toe het mooiste moment uit uw carrière?

Torfs: “Zonder enige twijfel de eerste keer dat we verkozen werden tot beste werkgever van België. Dat was in 2007. De prijs was de erkenning en bevestiging dat we de juiste weg aan het bewandelen waren. Natuurlijk ben ik ook best trots op andere stappen die we gezet hebben. Toen we op een bepaald moment de stap hebben gezet, van winkels in de binnenstad naar verkooppunten in de rand van de stad, en vaststelden dat ons concept daar even succesvol was, zie ik ook als een mooi ijkpunt in mijn loopbaan. Dat we nu als investeerder mee de strategie van Brantano uittekenen, is toch van een andere orde.”

Kunt u die mooie momenten ook vieren?

Torfs: “Dat doe ik misschien te weinig. Het zal wel te wijten zijn aan onze typisch Vlaamse KMO-mentaliteit: hard werken, altijd doordoen en vooral geen grote sier maken. Dure wagens of luxevakanties zijn niet meteen aan mij besteed. Wel ga ik graag op personeelsdagen een pintje pakken met de werknemers. Het geluk zit in kleine dingen.”

'Doe wel en zie niet om'

In alles wat u doet, vaart u op een erg sterk moreel kompas.

Torfs: “Ja, heel erg. En ik niet alleen, ons bedrijf ook. Onze missie is heel belangrijk: 360 graden zorg in de plaats van 360 graden winst. We willen een zorgzaam bedrijf zijn voor onze klanten, onze medewerkers, onze aandeelhouders. Dat is het morele kompas dat aangeeft welke keuzes we maken en welke beslissingen we nemen. Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat we de waarheid in pacht hebben – ook wij zoeken maar naar de juiste weg.”

Al dertig jaar ben ik intensief bezig met persoonlijke ontwikkeling.

Vertaalt zich dat in een motto?

Torfs: “Doe wel en zie niet om. Zo hebben we pop-upstores opgericht om allochtone onderneemsters een kans te geven. Zo hebben we ook beslist dat onze werkneemsters een hoofddoek mogen dragen. We proberen te doen wat juist is, maar het is onmogelijk om met alle mensen en meningen rekening te houden. Dat zou je immobiliseren en je tegenhouden wat dan ook nog te doen.”

'Doe wel en zie niet om'

U bent een CEO aan wie velen zich spiegelen. Veel inspirerende mensen hebben ook hun inspiratiebronnen.

Torfs: “Ik ben altijd erg geïnspireerd geweest door Oosterse filosofie, en met name het boeddhisme. Boeddhisten hebben toch een ander mensbeeld en hechten enorm belang aan waarden zoals vriendelijkheid en mededogen. Al dertig jaar ben ik intensief bezig met persoonlijke ontwikkeling. Naarmate je als bedrijfsleider dichter bij je wezenlijke kern komt, hoe dichter je bij je ziel komt, hoe betere resultaten je boekt op alle vlakken.”

'Doe wel en zie niet om'

Moeten we sommige waarden wat afstoffen?

Torfs: “Toen mijn grootouders begonnen in de jaren twintig, was er meer solidariteit tussen de mensen. Iedereen kende iedereen en steunde waar mogelijk, emotioneel en materieel. Natuurlijk was de samenleving homogener dan nu. Maar zonder solidariteit gaan we het toch niet redden, hé. Gelukkig zie ik heel wat jeugdige mensen die bewust in zichzelf en anderen investeren. Ik ben dus niet mistroostig, maar hoopvol.”

Lees hier meer over Wouter Torfs.