Wat tien jaar geleden op grootspraak van een ambitieuze nieuwkomer leek, is ondertussen realiteit: Hyundai Motor Company behoort tot de top 5 wereldwijd en dankt zijn succes aan een intelligente modellen- en kwaliteitspolitiek in combinatie met concurrentiële prijzen.

Value for money

De doorbraak van Hyundai op de Belgische markt dateert van 2000, na de lancering van de Santa Fe. Intussen is Hyundai niet langer synoniem van goedkoop maar van value for money en technologische innovatie. De Zuid-Koreaanse constructeur heeft de voorbije jaren meerdere hybride- en elektrische modellen uitgebracht en met IONIQ een submerk gecreëerd voor zijn nieuwe generatie EV-modellen.

Boek nu een proefrit met de Hyundai IONIQ 5, klik HIER

Voor elk wat wils

Volgens woordvoerder Wim Doms beoogt Hyundai innovatieve technologie toegankelijk én betaalbaar te maken voor een zo ruim mogelijk publiek. "Wij zien hybride en zuiver elektrische auto's niet als een prestigeproject maar als een toekomstgerichte aanvulling op ons bestaand gamma van benzine- en dieselwagens. Daardoor kunnen klanten een keuze maken in functie van hun mobiliteitsprofiel én budget. Hyundai biedt voor elk wat wils! Koppel dit aan onze unieke 5 jaar garantie en het geheim achter ons succes is ontrafeld."

Nieuwe episode

Recent haalde de Zuid-Koreaanse constructeur het doek van de IONIQ 5, het eerste model dat gebruikmaakt van het revolutionaire E-GMP-platform (Electric Global Modular Platform) en de voorbode is van een nieuwe generatie EV-modellen onder het merklabel IONIQ. Hyundai-woordvoerder Doms spreekt over een nieuwe episode in de geschiedenis van Hyundai. "Twee jaar geleden hebben we op het autosalon van Frankfurt de Concept 45 EV voorgesteld, een studiemodel dat veel applaus oogstte en een voorafbeelding was van de IONIQ 5. Door zijn unieke proporties zet die nieuwe maatstaven qua concept en design. Onze designers hebben een 5-deurs hatchback omgetoverd tot een crossover."

Meer ruimte, slim gebruiksgemak

De nieuwkomer positioneert zich tussen de Tucson PHEV en Sante Fe PHEV. Hoewel hij er futuristisch uitziet, herinnert hij volgens Doms aan de Pony Concept uit de jaren zeventig. Door de vlakke vloer en het ontbreken van een tunnel voor de aandrijfas beschikt de IONIQ 5 binnenin over een zee van ruimte die flexibel aangepast kan worden aan elke situatie. Zo kan de verplaatsbare middenconsole worden gebruikt als schrijf- of picknicktafel door de kinderen op de achterbank. Het infotainmentscherm en instrumentenbord, beide 12,3" groot, zijn kunstvol in het dashboard geïntegreerd, de assistentie-, veiligheids- en infotainmentsfuncties laten zich vlot bedienen, het geheel oogt futuristisch en chic.

Zoals gezegd, de IONIQ 5 staat op het nieuwe E-GMP-platform van de Zuid-Koreaanse autogroep dat tal van voordelen biedt: korte laadtijd, groter rijbereik en meer interieurruimte. De positie van de batterijpack tussen de voor- en achteras zorgt voor een ideale gewichtsverdeling en laag zwaartepunt en garandeert een betere grip en wegligging.

De IONIQ 5 is een van de eerste productiewagens met een 800 V-batterij. Die laadt van 10 tot 80 procent op in 18 minuten. Met de krachtige boordlader van 11 kW kan je wagen ook aan een wallbox thuis of aan een publieke laadpaal op wisselstroom opladen.

De IONIQ 5 is verkrijgbaar met achter- en vierwielaandrijving. In die laatste versie wordt hij door twee elektromotoren aangedreven die in de voor- en achteras zijn geïntegreerd met een gecombineerd vermogen van 305 pk. In die krachtigste versie sprint die in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft die een theoretisch rijbereik van 480 kilometer.

Elektrische aandrijving is de toekomst, achter het stuur van de IONIQ 5 ziet die er veelbelovend uit.

Technische specificaties Hyundai IONIQ 5

Gecombineerd stroomverbruik: vanaf 16,7 kWh/100 km

Aandrijving: achterwiel- of vierwielaandrijving

Maximum vermogen: 170 tot 305 pk

Maximum rijbereik: 384 tot 481 km

Maximum laadtijd: 8u11 tot 10u53 aan 7,4 kW, 10-100%

Accutype/accucapaciteit: Lithium-ion, 58 kWh of 72,6 kWh

Topsnelheid: 185 km/u

Acceleratie 0-100 km/u: 8,5 tot 5,2 sec

Prijs vanaf: € 45.999

Meer info op www.hyundai.be

Volg de volledige reeks op www.knack.be/RoadtoEV

Wat tien jaar geleden op grootspraak van een ambitieuze nieuwkomer leek, is ondertussen realiteit: Hyundai Motor Company behoort tot de top 5 wereldwijd en dankt zijn succes aan een intelligente modellen- en kwaliteitspolitiek in combinatie met concurrentiële prijzen.De doorbraak van Hyundai op de Belgische markt dateert van 2000, na de lancering van de Santa Fe. Intussen is Hyundai niet langer synoniem van goedkoop maar van value for money en technologische innovatie. De Zuid-Koreaanse constructeur heeft de voorbije jaren meerdere hybride- en elektrische modellen uitgebracht en met IONIQ een submerk gecreëerd voor zijn nieuwe generatie EV-modellen.Volgens woordvoerder Wim Doms beoogt Hyundai innovatieve technologie toegankelijk én betaalbaar te maken voor een zo ruim mogelijk publiek. "Wij zien hybride en zuiver elektrische auto's niet als een prestigeproject maar als een toekomstgerichte aanvulling op ons bestaand gamma van benzine- en dieselwagens. Daardoor kunnen klanten een keuze maken in functie van hun mobiliteitsprofiel én budget. Hyundai biedt voor elk wat wils! Koppel dit aan onze unieke 5 jaar garantie en het geheim achter ons succes is ontrafeld."Recent haalde de Zuid-Koreaanse constructeur het doek van de IONIQ 5, het eerste model dat gebruikmaakt van het revolutionaire E-GMP-platform (Electric Global Modular Platform) en de voorbode is van een nieuwe generatie EV-modellen onder het merklabel IONIQ. Hyundai-woordvoerder Doms spreekt over een nieuwe episode in de geschiedenis van Hyundai. "Twee jaar geleden hebben we op het autosalon van Frankfurt de Concept 45 EV voorgesteld, een studiemodel dat veel applaus oogstte en een voorafbeelding was van de IONIQ 5. Door zijn unieke proporties zet die nieuwe maatstaven qua concept en design. Onze designers hebben een 5-deurs hatchback omgetoverd tot een crossover."De nieuwkomer positioneert zich tussen de Tucson PHEV en Sante Fe PHEV. Hoewel hij er futuristisch uitziet, herinnert hij volgens Doms aan de Pony Concept uit de jaren zeventig. Door de vlakke vloer en het ontbreken van een tunnel voor de aandrijfas beschikt de IONIQ 5 binnenin over een zee van ruimte die flexibel aangepast kan worden aan elke situatie. Zo kan de verplaatsbare middenconsole worden gebruikt als schrijf- of picknicktafel door de kinderen op de achterbank. Het infotainmentscherm en instrumentenbord, beide 12,3" groot, zijn kunstvol in het dashboard geïntegreerd, de assistentie-, veiligheids- en infotainmentsfuncties laten zich vlot bedienen, het geheel oogt futuristisch en chic. Zoals gezegd, de IONIQ 5 staat op het nieuwe E-GMP-platform van de Zuid-Koreaanse autogroep dat tal van voordelen biedt: korte laadtijd, groter rijbereik en meer interieurruimte. De positie van de batterijpack tussen de voor- en achteras zorgt voor een ideale gewichtsverdeling en laag zwaartepunt en garandeert een betere grip en wegligging.De IONIQ 5 is een van de eerste productiewagens met een 800 V-batterij. Die laadt van 10 tot 80 procent op in 18 minuten. Met de krachtige boordlader van 11 kW kan je wagen ook aan een wallbox thuis of aan een publieke laadpaal op wisselstroom opladen.De IONIQ 5 is verkrijgbaar met achter- en vierwielaandrijving. In die laatste versie wordt hij door twee elektromotoren aangedreven die in de voor- en achteras zijn geïntegreerd met een gecombineerd vermogen van 305 pk. In die krachtigste versie sprint die in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft die een theoretisch rijbereik van 480 kilometer.Elektrische aandrijving is de toekomst, achter het stuur van de IONIQ 5 ziet die er veelbelovend uit.Meer info op www.hyundai.beVolg de volledige reeks op www.knack.be/RoadtoEV