Wat waren de medewerkers van Audi Brussels fier toen ze in 2016 te horen kregen dat hun fabriek was uitverkozen voor de productie van de Audi e-tron, hun eerste elektrische SUV. Binnen de grote Volkswagen Group was Audi aangeduid om het pad te effenen voor de elektrificatie van de diverse merken van de Duitse autogroep.

The future is electric

Met de lancering van de e-tron was Audi zijn Duitse concurrenten duidelijk te snel af en bevestigde het zijn toonaangevende rol op het vlak van de ontwikkeling en implementatie van innovatieve technologie. "Elektromobiliteit is dé toekomst. Voor Audi zijn de elektrificatie van het gamma en CO2-neutrale mobiliteit een topprioriteit. De e-tron en e-tron Sportback vormen de voorlopers van een nieuwe generatie modellen mét elektrische aandrijving, deels plug-in hybrid deels full electric", zegt Audi-woordvoerder Sofie Luyckx.

Technisch gezien zijn de e-tron en e-tron Sportback identiek. Beide modellen zijn ontworpen voor het dagelijks gebruik van vandaag en morgen, beide zijn gebruiksvriendelijk, bieden comfort en veel binnenruimte, rijden dynamisch , gecontroleerd en veilig. Hun majestueuze verschijning dwingt respect en bewondering af. De verschillen situeren zich op het niveau van de vormgeving: de Sportback oogt sierlijker door zijn coupéachtige carrosserielijn, een knipoog naar trendgevoelige kandidaat-kopers.

Beide modellen zijn optioneel verkrijgbaar met digitale Matrix led-koplampen, een wereldpremière voor een seriemodel. Hun licht wordt opgedeeld in kleine pixels en kan met grote precisie gecontroleerd worden. Dat faciliteert nieuwe functies zoals rijstrook- en oriëntatieverlichting en helpt de bestuurder om steeds in het midden van de rijstrook te blijven.

Laadvermogen versus laadsnelheid: time is money

Een volledig elektrische wagen haalt stroom uit een batterij en die moet geregeld worden opgeladen. De laadtijd is afhankelijk van het laadvermogen, in het geval van de Audi e-tron 55 en e-tron Sportback 55 bedraagt dat 150 kW gedurende het grootste gedeelte van de laadprocedure - dankzij een gesofistikeerd thermisch beheer van de batterij. Een hoge laadsnelheid (kWh/minuut) gedurende het volledige laadproces is essentieel voor een korte laadsessie. Ook hier tonen de e-tron en e-tron Sportback zich de betere in vergelijking met hun concurrenten. Voor wie geregeld lange afstanden aflegt en onderweg moet bijladen is een hoge laadsnelheid een zeer belangrijk criterium bij de aankoop. Weet dat de Audi e-tron u tijd en geld bespaart.

CO2-neutrale productie in Audi Brussels

De ombouw van een traditionele autofabriek naar een hypermoderne site waar uitsluitend elektrische auto's van de band rollen nam twee jaar in beslag en kostte 600 miljoen. Audi Brussels werd dé pilootfabriek voor de Duitse autogroep, CO2 neutraal dankzij 37.000 m2 zonnepanelen op het dak en het gebruik van hernieuwbare energie (meer bepaald biogas) voor de warmtevoorziening in de gebouwen. De ervaring die werd opgedaan bij de ombouw van Audi Brussels is de bouwheren van de nieuwe fabrieken van de autogroep in het Duitse Zwickau en Hannover goed van pas gekomen.

Eerste aandrijfconcept met drie motoren

De Audi e-tron is zonder meer een succesverhaal en krijgt een vervolg. Een nog sportievere S-versie die binnenkort op de markt komt wordt de eerste productiemodel met drie elektromotoren. Twee daarvan drijven de achterwielen aan, de derde zit voorin en komt pas in actie wanneer de grip vermindert of wanneer het maximale vermogen wordt aangesproken. Het gezamenlijke 'boost' vermogen bedraagt 370 kW of 503 pk, in combinatie met een fenomenaal koppel van 973 Nm zorgt dat voor adembenemende prestaties: van 0 tot 100 km/u in 4,5 seconden.

Best in class

Conform zijn leidmotief Vorsprung durch Technik heeft Audi met de e-tron een nieuw tijdperk in de geschiedenis van de automobiel ingeluid. De Audi e-tron is trouwens de meest verkochte elektrische SUV in Europa! In de eerste helft van het jaar steeg de verkoop met 87 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Een terechte beloning voor het gepresteerde pionierswerk.

In 2021 wordt het gamma uitgebreid met de compactere SUV Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron en de sportieve vierdeurs e-tron GT. Tegen 2025 zullen Audi-kopers kunnen kiezen uit een 20-tal volledig elektrische modellen, van klein tot groot.

Meer info op www.audi.be

Wat waren de medewerkers van Audi Brussels fier toen ze in 2016 te horen kregen dat hun fabriek was uitverkozen voor de productie van de Audi e-tron, hun eerste elektrische SUV. Binnen de grote Volkswagen Group was Audi aangeduid om het pad te effenen voor de elektrificatie van de diverse merken van de Duitse autogroep.Met de lancering van de e-tron was Audi zijn Duitse concurrenten duidelijk te snel af en bevestigde het zijn toonaangevende rol op het vlak van de ontwikkeling en implementatie van innovatieve technologie. "Elektromobiliteit is dé toekomst. Voor Audi zijn de elektrificatie van het gamma en CO2-neutrale mobiliteit een topprioriteit. De e-tron en e-tron Sportback vormen de voorlopers van een nieuwe generatie modellen mét elektrische aandrijving, deels plug-in hybrid deels full electric", zegt Audi-woordvoerder Sofie Luyckx. Technisch gezien zijn de e-tron en e-tron Sportback identiek. Beide modellen zijn ontworpen voor het dagelijks gebruik van vandaag en morgen, beide zijn gebruiksvriendelijk, bieden comfort en veel binnenruimte, rijden dynamisch , gecontroleerd en veilig. Hun majestueuze verschijning dwingt respect en bewondering af. De verschillen situeren zich op het niveau van de vormgeving: de Sportback oogt sierlijker door zijn coupéachtige carrosserielijn, een knipoog naar trendgevoelige kandidaat-kopers. Beide modellen zijn optioneel verkrijgbaar met digitale Matrix led-koplampen, een wereldpremière voor een seriemodel. Hun licht wordt opgedeeld in kleine pixels en kan met grote precisie gecontroleerd worden. Dat faciliteert nieuwe functies zoals rijstrook- en oriëntatieverlichting en helpt de bestuurder om steeds in het midden van de rijstrook te blijven.Een volledig elektrische wagen haalt stroom uit een batterij en die moet geregeld worden opgeladen. De laadtijd is afhankelijk van het laadvermogen, in het geval van de Audi e-tron 55 en e-tron Sportback 55 bedraagt dat 150 kW gedurende het grootste gedeelte van de laadprocedure - dankzij een gesofistikeerd thermisch beheer van de batterij. Een hoge laadsnelheid (kWh/minuut) gedurende het volledige laadproces is essentieel voor een korte laadsessie. Ook hier tonen de e-tron en e-tron Sportback zich de betere in vergelijking met hun concurrenten. Voor wie geregeld lange afstanden aflegt en onderweg moet bijladen is een hoge laadsnelheid een zeer belangrijk criterium bij de aankoop. Weet dat de Audi e-tron u tijd en geld bespaart. De ombouw van een traditionele autofabriek naar een hypermoderne site waar uitsluitend elektrische auto's van de band rollen nam twee jaar in beslag en kostte 600 miljoen. Audi Brussels werd dé pilootfabriek voor de Duitse autogroep, CO2 neutraal dankzij 37.000 m2 zonnepanelen op het dak en het gebruik van hernieuwbare energie (meer bepaald biogas) voor de warmtevoorziening in de gebouwen. De ervaring die werd opgedaan bij de ombouw van Audi Brussels is de bouwheren van de nieuwe fabrieken van de autogroep in het Duitse Zwickau en Hannover goed van pas gekomen. De Audi e-tron is zonder meer een succesverhaal en krijgt een vervolg. Een nog sportievere S-versie die binnenkort op de markt komt wordt de eerste productiemodel met drie elektromotoren. Twee daarvan drijven de achterwielen aan, de derde zit voorin en komt pas in actie wanneer de grip vermindert of wanneer het maximale vermogen wordt aangesproken. Het gezamenlijke 'boost' vermogen bedraagt 370 kW of 503 pk, in combinatie met een fenomenaal koppel van 973 Nm zorgt dat voor adembenemende prestaties: van 0 tot 100 km/u in 4,5 seconden.Conform zijn leidmotief Vorsprung durch Technik heeft Audi met de e-tron een nieuw tijdperk in de geschiedenis van de automobiel ingeluid. De Audi e-tron is trouwens de meest verkochte elektrische SUV in Europa! In de eerste helft van het jaar steeg de verkoop met 87 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Een terechte beloning voor het gepresteerde pionierswerk. In 2021 wordt het gamma uitgebreid met de compactere SUV Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron en de sportieve vierdeurs e-tron GT. Tegen 2025 zullen Audi-kopers kunnen kiezen uit een 20-tal volledig elektrische modellen, van klein tot groot.Meer info op www.audi.be