De deugden van hybride

Hoe rijden we over twintig jaar met de auto? Het is een vraag die ons vandaag bezighoudt. Maar veel belangrijker is dat we nu al over een perfect realistische ecologische technologie beschikken die helemaal mee is met haar tijd.

Over de manier waarop we in de toekomst met de auto zullen rijden, wordt constant nagedacht. Centraal in die denkoefening staat de brandstof waarmee we onze auto zullen aandrijven, of liever: de energie. Waterstof en elektriciteit staan met stip bovenaan. Met technologieën die er klaar voor zijn. Helaas zijn ze daarom nog niet massaal inzetbaar. Dat heeft te maken met twee belangrijke aspecten.

Om te beginnen heeft onze maatschappij er nog niet voldoende infrastructuur voor: er zijn onvoldoende stations om waterstof te tanken en te weinig laadpunten om de batterij van onze elektrische auto snel te vullen. Daarnaast vergen zowel waterstof als elektriciteit een ingrijpende wijziging in de manier waarop we onze auto gebruiken. Dat laatste treft vooral de volledig elektrische auto. De autonomie ervan, zijn rijbereik, is niet altijd voldoende voor de manier waarop we de auto gebruiken. De elektrische auto baarde zelfs een nieuw begrip: afstandsangst, de vrees om niet meer thuis te raken met de batterijlading. Want we zijn vooral afhankelijk van de elektriciteitsbevoorrading, willen we onze auto thuis rijklaar maken. Dat strookt niet met wat we willen: een auto waarmee we ons zorgeloos kunnen verplaatsen in het dagelijkse verkeer, zowel voor woon/werk als ontspanning. Onze auto die synoniem is met vrijheid. Ook al doen we dat niet iedere maand, toch willen we een auto waarmee we probleemloos naar de Azurenkust kunnen rijden.

De bestuurder merkt niets

Het kan ook anders, zonder alle hierboven opgesomde beperkingen. Met een technologie die al in 1997 werd geïntroduceerd, in de Prius van Toyota: de hybride aandrijving. Een combinatie van een zuinige benzinemotor en een elektromotor. Het principe is eenvoudig. Bij vertragen en remmen wordt de batterij opgeladen -je hoeft dus geen stopcontact of laadpaal te zoeken om de batterij te vullen. De batterij voedt de elektromotor, die op zijn beurt de benzinemotor bijstaat. In stadsverkeer en in de file kan de elektromotor de klus zelfs helemaal alleen klaren en valt de benzinemotor helemaal uit. De samen- en wisselwerking tussen benzine- en elektromotor verloopt naadloos, zodat de bestuurder er niks van merkt en er niets voor hoeft te doen.

De deugden van hybride

Geoptimaliseerde technologie

Ondertussen heeft Toyota de hybride technologie helemaal geoptimaliseerd, zoals de nieuwe cross-over C-HR bewijst met zijn prestaties. Zijn 1.8-hybridesysteem is perfect afgestemd op rijden in en rond de stad, met een zuinigheid die nooit eerder in de categorie van deze hoge coupé werd opgetekend: een gemiddeld verbruik van 3,7 liter benzine en een CO2-uitstoot die gereduceerd wordt tot 85 g/km. Maar een minstens even grote deugd is dat de hybride auto een realistische oplossing is om milieuvriendelijk en zuinig te rijden. Hij dwingt ons niet om iets te veranderen aan de manier waarop we de auto gebruiken. Zelfs als we iedere maand naar de Provence zouden rijden, kunnen we dat zonder enige afstandsangst…