BMW kiest resoluut voor ecologisch advies

© Uwe Fischer

BMW versterkt zijn positie aan de top van het premium autosegment. Eddy Haesendonck, President en CEO van BMW Group BeLux, laat in zijn kaarten kijken: het merk wil meer dan ooit zijn klanten begeleiden naar een betere – lees: groenere – mobiliteit, en geeft daarbij intern heel graag het goede voorbeeld.

Net als de meeste andere premium automerken volgt ook BMW de conjunctuur. Sinds 2008 is de Duitse autobouwer aan een gestage klim bezig. Dat is in ons land niet anders, horen we van Eddy Haesendonck, President en CEO van BMW Group Belux. “We staan met ons marktaandeel van 7% in België en zelfs 9% in Luxemburg consequent in de top-5 van de wereld. In België en Luxemburg groeien we zowel qua aandeel als qua volume. We verkopen in Belux nu zo’n 50.000 BMW’s en 9.000 MINI’s per jaar.”

“We zijn geëvolueerd van ‘frontrunner’ naar ‘best in class’, en zijn daar erg fier op.”

Da’s een waar huzarenstuk, als je kijkt naar de almaar strenger wordende wetgeving rond uitstoot. Premium auto’s hebben de reputatie niet steeds milieuvriendelijk te zijn. BMW is op dat vlak altijd opvallend bloedeerlijk geweest. De nieuwe WLTP – Worldwide Harmonized Light vehicle test Procedure – test sinds kort het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot op basis van de realiteit benaderende rijdata. De nieuwe waarden zijn minder aantrekkelijk dan de uitstootwaarden die je volgens vroegere testprocedures verkreeg. “Wij zijn hier altijd de absolute voorloper geweest, en van die eerlijkheid en transparantie begint ons merk nu de vruchten te plukken. Ondanks het feit dat die eerlijkheid voor lagere fiscale aftrekbaarheid zorgt, is dit een bewuste keuze voor de lange termijn. Nu alle merken de strenge WLTP-procedure moeten volgen, kan BMW van zijn voortrekkersrol de vruchten plukken. We zijn geëvolueerd van ‘frontrunner’ naar ‘best in class’, en zijn daar erg fier op.”

Eddy Haesendonck, President en CEO van BMW Group BeLux
Eddy Haesendonck, President en CEO van BMW Group BeLux

Het goede voorbeeld

Eerlijkheid is één ding, vooruitziendheid is wat anders. BMW trekt ook daar resoluut de kaart van de voorloper. Haesendonck: “Tegen 2025 wil BMW Group 25 geëlektrificeerde modellen in haar gamma hebben, waarvan 12 volledig elektrisch. Op dit moment hebben we al zeven geëlektrificeerde modellen, en het aanbod gaat de komende jaren snel toenemen. Denk maar aan de lancering van iX3, de middenklasse Sports Activity crossover, in de herfst van 2020. Ook de iNEXT past in dat plaatje: dat wordt een unicum in het Premium segment en wordt uitgerust met de ‘next generation autonomous driving’.”

“We maken al onze fabrieken in snel tempo volledig 100% duurzaam.”

Klinkt het allemaal wat als marketingtaal? Dat kan best zijn. Maar BMW is een Duits merk, en we weten hoe de Duitsers zijn: no nonsense, ondernemend en de daad bij het woord voegend. “We maken al onze fabrieken in snel tempo volledig 100% duurzaam. Specifiek in onze BeLux-regio willen we al onze dealers 100% duurzaam helpen worden met ons ‘Green Building project’. We doen een ‘facility health check’. Tegen 2020 moeten ze bijvoorbeeld allemaal uitgerust zijn met zonnepanelen en andere emmissieverlagende kenmerken. En natuurlijk helpen we onze dealers ook met de installering van vijf tot tien elektrische laadstations. We spelen daarbij graag onze rol als adviseur.”

De BMW i's worden in Leipzig met hernieuwbare energie geproduceerd.
De BMW i’s worden in Leipzig met hernieuwbare energie geproduceerd.© RICHARD NEWTON

De rol als adviseur: het is een taak die BMW als gegoten zit. Steeds meer gaat het merk zijn bedrijfsklanten adviseren als het op mobiliteit aankomt. Het wil daarbij evolueren naar de rol van ‘premium individual mobility provider’. En elk woord is daarbij belangrijk, aldus Haesendonck. “We leiden onze verkopers op tot ware mobiliteitsadviseurs die de individuele behoeften van bedrijfsklanten nauwkeurig analyseren. Want elke werknemer in een bedrijf heeft zijn eigen, persoonlijke behoeften. En dat kan leiden tot uiteenlopende adviezen: van een volledig op diesel rijdende auto voor wie veel kilometers doet, tot een fully electric auto, een shared car of pool auto.”

Service provider

BMW BeLux is dit programma dit jaar gestart, maar merkt al snel dat de vraag in de markt naar advies bijzonder groot is. Haesendonck: “Veel bedrijven zitten met heel wat vragen. We willen hen daar daadwerkelijk bij helpen en zien ons meer en meer als een pure service provider. Da’s heel wat anders dan autoverkoper zijn. Onze verkopers helpen bij de ‘profilering’ van de individuele behoeften van onze bedrijfsklanten. Op die manier helpen ze mee de car policy gestalte te geven én gelijktijdig de ecologische voetafdruk te verlagen.” Die adviserende begeleiding is écht wel nodig, want verandering – ook als het om car policy en ecologisch inzicht gaat – gaat nooit zonder slag of stoot. Haesendonck geeft een concreet voorbeeld: “Voor bestuurders die veel kilometers malen, zijn de moderne dieselwagens nog altijd ecologisch het beste alternatief. We willen van de ‘diesel bashing’ af, door onze klanten objectief advies te geven.”

“We willen van de ‘diesel bashing’ af, door onze klanten objectief advies te geven.”

Tot slot nog even een snelle blik in de nabije toekomst. Wat voor lekkers heeft BMW in petto? In de herfst lanceert het de nieuwe BMW X5, maar de grootste blikvanger wordt ongetwijfeld de eerste BMW X7, de grootste SUV in het BMW-gamma, met zes of zelfs zeven comfortabele zitplaatsen. En dan is er – ook al bovenaan in het premium segment – de komst van de BMW 8-serie. “De high-end sportcoupé voor gentlemen”, lacht Eddy Haesendonck minzaam. Het wordt alweer aftellen geblazen!

Wens je meer info over hoe BMW zich klaargestoomd heeft voor de nieuwe WLTP-normen? Klik hier.