VDFin, een joint venture tussen D'Ieteren en Volkswagen Financial Services, helpt bedrijven en particulieren bij de leasing en financiering van elektrische wagens. "We helpen onze klanten op weg naar de beste mobiliteitsoplossingen," vertelt marketing & product manager Sarah Meuleman. "Steeds meer kiezen ze voor een vergroening van hun mobiliteit. Bedrijven zijn al een tijd bezig met elektrificatie. De nieuwe 2026-normen hebben hen daarbij een duwtje in de rug gegeven. Uit enkele grootschalige bevragingen hebben we wel geleerd dat vlootbeheerders van bedrijven nood hebben aan ondersteuning. Die rol als mobiliteitsconsultant nemen we sowieso al op ons, maar wordt in het elektrische verhaal nog belangrijker. Wanneer een klant een wagen bij ons wil bestellen, voeren we met onze partner EDI (Electric by D'Ieteren) een audit ter plekke uit, onder meer om te bepalen wat de mogelijkheden zijn voor het plaatsen van laadpalen en eventueel zelfs zonnepanelen bij het bedrijf. Ook een laadpaal bij werknemers thuis is een optie. Als je die investering kan spreiden over de duur van een leasingcontract, vormt zo'n laadoplossing slechts een minimale bijkomende kost in je contract. Hoe dan ook, voor elke klant leveren we maatwerk. Inclusief begeleiding, ondersteuning, expertise, advies. Daarmee maken we het verschil."

"We bieden oplossingen voor mensen en bedrijven die op zoek zijn naar mobiliteit op maat, multimodaal, voor een vast budget per maand."

Duurzame mobiliteit zit eraan te komen

Het goede nieuws: we zijn wel degelijk op weg naar elektrische en duurzame mobiliteit. Meuleman: "De belangrijkste motivatie voor bedrijven zijn de fiscale voordelen. Ook de ecologische impact en het bedrijfsimago dat hiermee gepaard gaat, spelen mee. Bij de eindgebruikers zien we vooral bij jongeren een sterk ecologisch bewustzijn. Zij kiezen resoluut voor elektrisch rijden, ze zien het als een evidente optie voor de toekomst." Voor VDFin is het leasen en financieren van elektrische voertuigen een snelweg van uitdagingen en opportuniteiten. "We hebben de ambitie om de Spotify van de mobiliteit te worden. We bieden oplossingen voor mensen en bedrijven die op zoek zijn naar mobiliteit op maat, multimodaal, voor een vast budget per maand. Veel van onze klanten zijn vragende partij voor een package deal, waarin naast de kostprijs van de wagen ook de zekerheid van laadinfrastructuur is inbegrepen. Zo'n bundels zullen in de toekomst nog verder worden uitgebreid en ook heuse abonnementsformules komen eraan. Nu wij de vragen en angsten van onze klanten beter begrijpen, moeten we ervoor zorgen dat we hen een laagdrempelige uitleg verschaffen en gebruiksvriendelijke applicaties voorzien die hen helpen bij de overstap naar een nieuwe mobiliteit."

Pro-elektrisch maar ook realistisch

D'Ieteren is invoerder van de merken van de Volkswagen groep, trendsetters in de elektrificatie en vergroening van onze mobiliteit. Een troefkaart voor VDFin? Meuleman: "We zijn pro-elektrisch, maar ook realistisch. De traditionele brandstofwagen zal niet meteen uit het straatbeeld verdwijnen. We merken dat er, vooral bij werknemers en particulieren, nog een gebrekkige kennis is over elektrisch rijden. Dat gezegd zijnde: het valt niet te ontkennen dat de toekomst van onze mobiliteit elektrisch is. We verwachten dat tegen 2030 zowat 65 % van alle nieuw verkochte wagens elektrisch zal zijn (full electric én hybride). Al onze merken zijn het erover eens dat ze volop moeten investeren in elektrische mobiliteitsoplossingen. Minstens even belangrijk is dat we, in tegenstelling tot veel van onze concullega's, een directe lijn hebben met onze automerken en niet gelinkt zijn aan een traditionele bankinstelling. Voor veel leasingmaatschappijen is leasing een financieel product, voor ons is het een mobiliteitsproduct. We denken in termen van mobiliteit, niet in bankentaal. De belangrijkste overkoepelende trend? Het gebruik van een wagen wordt geleidelijk belangrijker dan het bezit ervan. En dan hebben we het niet zozeer over deelwagens, maar over de opmars van leasing en abonnementen: gebruik kan individueel en langduriger zijn, zonder de verantwoordelijkheden en risico's van aankoop. Dat zal een ware ommezwaai in het verkoopmodel van autoconstructeurs teweeg brengen."

"Voor veel leasingmaatschappijen is leasing een financieel product, voor ons is het een mobiliteitsproduct."

Nieuwe regeling vanaf 2026

Vanaf 2026 zullen nieuwe bedrijfswagens in ons land enkel fiscaal aftrekbaar zijn als ze geen CO2 uitstoten. Bedrijven bereiden zich volop voor op de transitie naar een elektrisch wagenpark. Meuleman: "Zij hebben nog tal van twijfels, vooral rond de barrières die hun werknemers ervan weerhouden elektrisch te kiezen. Zullen er voldoende laadpunten zijn om al die voertuigen van stroom te voorzien? VDFin kan hier een rol spelen, door innovatieve oplossingen uit te bouwen samen met bedrijven. Een piste zou kunnen zijn om de bedrijfsparking en diens laadpalen 's nachts open te stellen voor particulieren die in de buurt wonen. Ook de kostprijs van elektrisch rijden is een reden tot bezorgdheid, zo blijkt. Al hoeft dat niet zo te zijn: we kunnen aantonen dat de total cost of ownership van een elektrische wagen gemiddeld 5 % lager ligt dan van een wagen met een verbrandingsmotor. En niet onbelangrijk: hoe zit het met de autonomie? Werkgevers én werknemers hebben daar vragen bij. Wij spelen in op deze twijfels met onze flexibele leasingformule Flex-Moby. Je elektrisch voertuig, ideaal voor alle gebruikelijke trajecten, kan zo tijdelijk ingeruild worden voor een diesel- of benzinevoertuig: een bestelwagen om te verhuizen, een break voor de vakantie, een SUV voor een uitstap in de natuur ... De service wordt als een jaarlijks forfait in het leasingcontract verrekend, waardoor er geen extra administratie is."

Meer info op www.vdfin.be

Ontdek hier de mobiliteitsoplossingen van E-Moby

Volg de volledige reeks op www.knack.be/RoadtoEV

VDFin, een joint venture tussen D'Ieteren en Volkswagen Financial Services, helpt bedrijven en particulieren bij de leasing en financiering van elektrische wagens. "We helpen onze klanten op weg naar de beste mobiliteitsoplossingen," vertelt marketing & product manager Sarah Meuleman. "Steeds meer kiezen ze voor een vergroening van hun mobiliteit. Bedrijven zijn al een tijd bezig met elektrificatie. De nieuwe 2026-normen hebben hen daarbij een duwtje in de rug gegeven. Uit enkele grootschalige bevragingen hebben we wel geleerd dat vlootbeheerders van bedrijven nood hebben aan ondersteuning. Die rol als mobiliteitsconsultant nemen we sowieso al op ons, maar wordt in het elektrische verhaal nog belangrijker. Wanneer een klant een wagen bij ons wil bestellen, voeren we met onze partner EDI (Electric by D'Ieteren) een audit ter plekke uit, onder meer om te bepalen wat de mogelijkheden zijn voor het plaatsen van laadpalen en eventueel zelfs zonnepanelen bij het bedrijf. Ook een laadpaal bij werknemers thuis is een optie. Als je die investering kan spreiden over de duur van een leasingcontract, vormt zo'n laadoplossing slechts een minimale bijkomende kost in je contract. Hoe dan ook, voor elke klant leveren we maatwerk. Inclusief begeleiding, ondersteuning, expertise, advies. Daarmee maken we het verschil." Het goede nieuws: we zijn wel degelijk op weg naar elektrische en duurzame mobiliteit. Meuleman: "De belangrijkste motivatie voor bedrijven zijn de fiscale voordelen. Ook de ecologische impact en het bedrijfsimago dat hiermee gepaard gaat, spelen mee. Bij de eindgebruikers zien we vooral bij jongeren een sterk ecologisch bewustzijn. Zij kiezen resoluut voor elektrisch rijden, ze zien het als een evidente optie voor de toekomst." Voor VDFin is het leasen en financieren van elektrische voertuigen een snelweg van uitdagingen en opportuniteiten. "We hebben de ambitie om de Spotify van de mobiliteit te worden. We bieden oplossingen voor mensen en bedrijven die op zoek zijn naar mobiliteit op maat, multimodaal, voor een vast budget per maand. Veel van onze klanten zijn vragende partij voor een package deal, waarin naast de kostprijs van de wagen ook de zekerheid van laadinfrastructuur is inbegrepen. Zo'n bundels zullen in de toekomst nog verder worden uitgebreid en ook heuse abonnementsformules komen eraan. Nu wij de vragen en angsten van onze klanten beter begrijpen, moeten we ervoor zorgen dat we hen een laagdrempelige uitleg verschaffen en gebruiksvriendelijke applicaties voorzien die hen helpen bij de overstap naar een nieuwe mobiliteit."D'Ieteren is invoerder van de merken van de Volkswagen groep, trendsetters in de elektrificatie en vergroening van onze mobiliteit. Een troefkaart voor VDFin? Meuleman: "We zijn pro-elektrisch, maar ook realistisch. De traditionele brandstofwagen zal niet meteen uit het straatbeeld verdwijnen. We merken dat er, vooral bij werknemers en particulieren, nog een gebrekkige kennis is over elektrisch rijden. Dat gezegd zijnde: het valt niet te ontkennen dat de toekomst van onze mobiliteit elektrisch is. We verwachten dat tegen 2030 zowat 65 % van alle nieuw verkochte wagens elektrisch zal zijn (full electric én hybride). Al onze merken zijn het erover eens dat ze volop moeten investeren in elektrische mobiliteitsoplossingen. Minstens even belangrijk is dat we, in tegenstelling tot veel van onze concullega's, een directe lijn hebben met onze automerken en niet gelinkt zijn aan een traditionele bankinstelling. Voor veel leasingmaatschappijen is leasing een financieel product, voor ons is het een mobiliteitsproduct. We denken in termen van mobiliteit, niet in bankentaal. De belangrijkste overkoepelende trend? Het gebruik van een wagen wordt geleidelijk belangrijker dan het bezit ervan. En dan hebben we het niet zozeer over deelwagens, maar over de opmars van leasing en abonnementen: gebruik kan individueel en langduriger zijn, zonder de verantwoordelijkheden en risico's van aankoop. Dat zal een ware ommezwaai in het verkoopmodel van autoconstructeurs teweeg brengen."Meer info op www.vdfin.be Ontdek hier de mobiliteitsoplossingen van E-MobyVolg de volledige reeks op www.knack.be/RoadtoEV