Constantinople & Kinan Azmeh

Zondag 1/3 om 20 uur
...

Zondag 1/3 om 20 uurKiya Tabassian brengt vanuit Montreal artiesten en culturen van mediterraan Europa en het Midden-Oosten samen. Voor 'Under the Syrian Musical Sky' gaat hij samen met de befaamde Syrische klarinettist en componist Kinan Azmeh in artistieke dialoog over de weelderige, historische muziekcultuur uit Damascus en Aleppo. Deze twee steden behoren tot de oudste constant bewoonde in de wereld, eeuwenlang verrijkt door talloze culturen.Als antwoord op de intrieste actuele situatie in Syrië brengen ze een hommage aan wat vrouwen en mannen eeuwenlang hebben opgebouwd binnen de traditionele Syrische muziek en cultuur. Met nieuw geschreven composities en improvisaties die de modi van Syrië en het Midden-Oosten alle eer aandoen.Zaterdag 22/2 om 20 uurOp het toppunt van zijn kunnen, met een succesvolle carrière als dirigent aan de Weense opera, het mooiste meisje van de stad als zijn vrouw en een gelukkig familieleven, componeerde Mahler zijn donkere en tragische '6de Symfonie'. Een muzikaal zelfportret, geprojecteerd op een denkbeeldige held, waarin hij lijkt te voorspellen welke tegenslagen het leven nog voor hem in petto zou houden: de dood van zijn dochtertje, zijn ontslag en ongeneeslijke hartziekte.Hij toont echter niet alleen de verscheurdheid van zijn eigen ziel, maar geeft een bijna profetische visie van de hoe langer hoe meer ontheemde wereld rondom hem, die enkele jaren later in het lugubere avontuur van twee wereldoorlogen terecht zou komen. Als geen andere was Mahler in staat de tragiek en de conflicten van de menselijke geest, de haast metafysische wanhoop in muziek te vertalen.Van 19/2 tot en met 24/5Door een ijzeren hek kom je terecht in een afgezonderde wereld waar 22 lijkbleke, doofstomme poppen wonen. Een tiental zijn geautomatiseerd en voeren repetitieve handelingen uit, veroordeeld tot een eeuwig en monotoon bestaan. MONDO CANE is als een Hedendaagse Museum voor Volkskunst waarin de menselijke figuur wordt uitgestald, in een samenleving waar apathie hoogtij viert. Jos de Gruyter & Harald Thys zijn doorwinterd in het creëren van ficties, gefilterd vanuit de hyperrealiteit. De staat van psychose waarin de hedendaagse samenleving zich bevindt, integreert hen. De 22 poppen van MONDO CANE zijn daarvan het (levende) bewijs. MONDO CANE vertegenwoordigde het Belgisch Paviljoen op de 58ste Biënnale van Venetië en kreeg er een eervolle vermelding van de jury. Ook de website mondocane.net en de catalogus - nu te koop bij BOZAR - maken deel uit van het artistiek project van het Brusselse kunstenaarsduo.Zondag 16/2 om 15 uur"Want alle dingen veranderen, om plaats te maken voor elkaar". Zo beschreef Euripides al de kracht van de natuur die constant verandert en zich ontwikkelt. Deze gedachte horen we terug in het vioolconcert 'Aufgang', waarin "het conflict tussen duisternis en verblindend licht de drijvende kracht is." De schaduwen in het orkest zullen plaats maken voor het stralen van de viool. Dusapin schreef 'Aufgang' speciaal voor Renaud Capuçon, die we voor de Belgische première van dit werk in hoogsteigen persoon mogen ontvangen in Brussel.In hetzelfde thema past de 'Eerste Symfonie' van Robert Schumann, die de bijnaam 'Frühlingssinfonie' heeft. Het voorjaarsontwaken inspireerde ook Aaron Copland bij 'Appalachian Spring', zo lijkt duidelijk uit de titel. Dit berust echter op een misverstand. Hoewel de lente zeker een thema is in zijn compositie, slaat het Engelse 'spring' in de titel op 'bron'.Avant-première dinsdag 4/2 om 19.15DARK WATERS vertelt het schokkende en waargebeurde verhaal van advocaat Robert Bilott (Oscar®genomineerde Mark Ruffalo) die het in zijn eentje opneemt tegen een van de grootste chemiebedrijven ter wereld.Bilott is net partner geworden bij een prestigieus advocatenkantoor. Als bedrijfsadvocaat voor grote chemiebedrijven heeft hij zijn sporen verdiend en zijn toekomst en die van zijn gezin veilig gesteld. Maar wanneer hij benaderd wordt door een boer uit West Virginia, die beweert dat er giftig afval wordt geloosd op zijn land, raakt hij verstrengeld in een persoonlijk conflict. Kan hij het duistere verband tussen een groot aantal onverklaarbare sterfgevallen en een van de grootste bedrijven ter wereld verklaren?In de hoop de waarheid boven water te krijgen, dient Bilott een klacht in tegen het vervuilende DuPont. Het is het begin van een 15 jaar durend gevecht tegen het chemieconcern, waarbij hij niet alleen zijn carrière op het spel zet, maar ook zijn relatie met Sarah (Oscar®winnares Anne Hathaway) en zijn gezondheid zwaar op de proef stelt.