Lucas & Arthur Jussen

Zondag 16/2 om 16 uur
...

Zondag 16/2 om 16 uurLaaiend enthousiast was het publiek na het concert van Lucas en Arthur Jussen tijdens de Flagey Piano Days 2018. Ook in 2020 trekt het Nederlandse duo alle registers open. Ze eindigen met Stravinsky's 'Le Sacre du Printemps', het magistrale ballet met zijn onregelmatige ritmes en rauwe oerkracht, waarvan de Parijse première uitmondde in een grote rel. 12/2, 13/2 of 14/2Tijdloos: een woord dat te vaak te veel ladingen dekt; maar bij The Great American Songbook is het helemaal op zijn plaats! Want de vele swingende jazz standards, die tussen de jaren '20 en '50 in de Verenigde Staten werden gecomponeerd door grootmeesters als Cole Porter, Jerome Kern of het duo Rodgers & Hart, zijn precies dat: tijdloos. Stuk voor stuk nummers die de tand des tijds niet alleen moeiteloos doorstaan, maar bovendien aan glans winnen met elke nieuwe interpretatie. Het Vlaams Radiokoor vroeg componist Jeroen D'hoe om de mooiste nummers uit The Great American Songbook te arrangeren voor koor. Geniet van een heerlijke avond vol muzikale parels, laat je helemaal onderdompelen in de sfeer en glamour van een Amerikaanse jazzclub, zak onderuit in je zetel terwijl de band alvast stemt en geniet van de Radiokoor-versie van deze onvergetelijke nummers.Zaterdag 01/2 om 20 uurDe mythische Orfeo, die zijn Euridice voorgoed verloor toen hij achteruit keek tijdens haar redding uit de onderwereld, inspireerde de meest creatieve componisten tot de meest dramatische toonzettingen. Charpentier was de eerste Franse componist die Ovidius' mythe op muziek plaatste. In zijn cantate 'Orphée descendant aux enfers' bezingen drie mannenstemmen Orfeo's verdriet. Enkele jaren later gebruikte Charpentier dezelfde stof voor zijn kameropera 'La descente aux enfers'. Vox Luminis en a nocte temporis dalen af naar de diepste krochten van de onderwereld en geven een frisheid aan Charpentiers twee zelden uitgevoerde meesterwerken.Zondag 9/2 om 19 uurBach schreef met zijn 'Missae Breves' vier gebalde missen die qua muzikale rijkdom zeker niet moeten onderdoen voor zijn grote 'Mis in b, BWV 232'. In de 'Missa brevis, BWV 235' toont Bach zich een meester in het absorberen van de verschillende eigentijdse muziekstijlen. De andere werken van dit concert hebben als doel om enkele uitmuntende arrangementen van deze Duitse grootmeester onder de aandacht te brengen. Bach zette Antonio Lotti's feestelijke 'Missa Sapientiae' volledig naar zijn hand. Ook Kuhnau's 'motet Der Gerechte kommt um', baadt in een typisch Bachidioom. Het temperamentvolle 'Cappella Mediterranae' is de ideale vertolker voor deze van Bach doordrongen barokwerken.Datum naar keuzedeSingel, dat is architectuur, muziek, dans en theater van internationaal niveau. Datis hedendaagse kunst van artiesten die vandaag iets te vertellen hebben, of ze dat nu doen met 16e-eeuwse muziek, met een theatertekst van nu of met een ontwerp voor het gebouw van de toekomst.deSingel, dat is een voor Vlaanderen unieke en grootschalige kunstsite, met grote en kleine zalen, een tentoonstellingsruimte en - niet te vergeten - een Grand café! Kortom, een bruisend huis voor de kunsten, waar samen met u ingezet wordt op verwondering, nieuwsgierigheid, avontuur en goesting.Datum naar keuzeDertig jaar na de burgeroorlog in Guatemala wordt de exgeneraal Enrique Monteverde, inmiddels een oude man die lijdt aan de ziekte van Alzheimer, berecht en schuldig bevonden voor zijn aandeel in de volkerenmoord. Maar nadat hij tijdens het proces in elkaar zakt en in allerijl naar het ziekenhuis wordt gevoerd, komt hij weer op vrije voeten. Vluchtend voor een uitzinnige menigte demonstranten trekt hij zich terug in zijn luxueuze huis, samen met een loyale bodyguard, zijn kille vrouw, zijn volwassen dochter, hun Indiaanse huishoudster en diens mysterieuze nieuwe bediende Alma. Buiten de muren van het huis weerklinken voortdurend protestkreten, maar in de vroege uurtjes begint Monteverde vreemde dingen te horen en zien in zijn huis.Na "Ixcanul" en "Temblores" is "LA LLORONA" de derde film van Jayro Bustamante, winnaar van het Filmfestival van Berlijn. Eerder geselecteerd voor het Film Fest Gent en vanaf 22 januari in de bioscoop.Zaterdag 8/2 om 20 uurMayte Martín verweeft in haar 'cante' elementen die niet meteen gebruikelijk zijn voor flamenco, zoals malagueñas of peteneras (Andalusische populaire liederen), tot zelfs liederen uit de Levant. Ze werkte jarenlang succesvol samen met danseres Belén Maya maar schrok er ook niet voor terug om in haar recente productie 'Tempo Rubato' een strijkkwartet in te zetten. Mayte Martín wordt geroemd om haar orthodoxe aanpak die tegelijkertijd toch creatief en verfrissend is, en geldt als een van de meest complete zangeressen van haar generatie. Voor haar concert in deSingel verrast ze ons met een nieuw programma én een nieuw samengesteld ensemble met twee gitaristen, percussie en dans. Hun namen zijn nog niet bekend. Maar Mayte Martín werkt enkel met de allerbesten...