...

Maandag 24/09 om 20.30 uurMet Esa-Pekka Salonen haalt Gent Festival een van 's werelds beroemdste dirigenten in huis. Samen met zijn Philharmonia Orchestra heeft hij alle troeven in handen om voor muzikaal vuurwerk te zorgen. Ze brengen een programma mee om duimen en vingers af te likken. Arnold Schönberg pende in een plotse opwelling in slechts drie weken tijd zijn symfonisch gedicht Verklärte Nacht neer. Dit vijfdelige werk baadt nog in de klanken van de 19e eeuw en verscheen net voor Schönberg de Oostenrijkse muziekscène op zijn kop zou zetten. In tegenstelling tot zijn landgenoot stond Anton Bruckner niet meteen bekend als grote vernieuwer. Met zijn Zevende Symfonie, een groots opgetrokken monument uit het symfonische repertoire, zette hij al zijn critici evenwel te kijk. Met een onwaarschijnlijke kleurenrijkdom en met muzikale thema's die enkel als bovenaards kunnen worden omschreven, stak hij zelfs zijn idool Richard Wagner naar de kroon. Enkel een orkest met de superieure kwaliteit van het Philharmonia Orchestra kan deze sleutelwerken echt eer aandoen. Een bezwerende luisterervaring!Donderdag 13/09 om 20 uurMarlene Monteiro is naast choreografe ook een performer met een heel eigen stijl en bewegingstaal. Zes jaar geleden stond ze solo op ons dans- en performancefestival 'Bouge B'. Vandaag verovert ze samen met twaalf dansers en muzikanten het podium van de Rode Zaal. In 'Bacantes - Prelúdio para uma Purga' geeft ze haar eigen interpretatie van 'De Bacchanten', de antieke Griekse tragedie waarin Euripides zowel tomeloze wreedheid als het verlangen naar vrede en een eenvoudig leven beschrijft. Meer dan twee uur lang neemt ze u mee naar de diepste krochten van de menselijke psyche. Samen met haar performers brengt ze in een uniek mechanisch ballet het ene na het andere waanzinnige tafereel ten tonele. Van hilarisch over poëtisch naar beangstigend. Intens van aanvang tot einde.Zaterdag 22/09 om 20.15 uurEen iconische blockbuster én de film die John Williams definitief naam en faam bezorgde (met een Academy Award als ultieme bekroning): 'Jaws' deed in de zomer van 1975 bioscoopzalen wereldwijd huiveren, gillen en genieten - niet het minst dankzij de ijzingwekkende soundtrack. De perfecte film dus om met liveorkest (opnieuw) te beleven.Van 21/09 tot en met 24/09Laat je onderdompelen in de betoverende bloemenwereld van 'Fleuramour - Passion for Flowers'. Een honderdtal Belgische en internationale floristen, vanuit Mexico tot Australië, decoreert de prachtige landcommanderij van Alden Biesen met 140.000 bloemen in ontelbare prachtige creaties. Het kasteel, de kerk, de tuinen, de binnenkoer en de buitenhof ondergaan vier dagen lang een florale metamorfose.Datum naar keuzeEen film van Gustavo Pizzi met Karine Teles, Otavio Muller, Adriana Esteves en Cesar Troncoso. Irene woont met haar man en vier zonen even buiten Rio de Janeiro. Hun chaotische maar warme huishouden raakt overstuur wanneer haar oudste zoon naar het buitenland wil vertrekken. Tot overmaat van ramp strooien bureaucratisch gedoe, het hortende huwelijk van haar zus en de drukte van drie andere koters roet in het eten. Maar Irene, hoewel verdrietig en wanhopig, is ook trots.Datum naar keuzeFilmmaker Daniël Lambo groeide op tussen het asbest van Eternit in Kapelle op- den-Bos. Het gerespecteerde bedrijf zorgde voor werkgelegenheid en welvaart in de streek, ook Daniëls vader was arbeider en vakbondsman in de fabriek. Wanneer de eerste slachtoffers vallen, zijn er maar weinigen die het opnemen tegen het bedrijf. Ook Daniëls vader niet. Hij wil weten waarom en trekt op onderzoek. Hoewel asbest sinds '98 verboden is in België, behoort de kwalijke stof lang niet tot het verleden. Zijn onderzoek brengt Daniël naar een dorp in Centraal-India, waar een dochterbedrijf van Eternit tot 2002 op grote schaal asbest produceerde. 'Ademloos' vertelt een david-versusgoliathverhaal dat vertrekt vanuit onze Vlaamse achtertuin maar tentakels heeft tot in het verre India. De film laat zien hoe moedige enkelingen de strijd aangaan met een wereldindustrie die duizenden doden op zijn geweten heeft, maar daar geen rekenschap voor wil afleggen.