“Kans op zware treinongevallen blijft aanwezig”
De experts die sinds de treinramp in Buizingen de veiligheid van het spoornet onderzoeken, zijn in hun rapport snoeihard voor de NMBS-top en de politieke verantwoordelijken.
“We vrezen dat de kans op zware treinongevallen aanwezig blijft”, zo worden de deskundigen woensdag in De Standaard geciteerd. Het expertenrapport werd woensdag in de Kamer voorgesteld in de bijzondere commissie Spoorveiligheid.
Foute keuzes
De politiek weet perfect hoeveel veiligheid op het spoorwegennet kost, maar trok er decennialang niet genoeg geld voor uit. De top van de NMBS was te weinig bezig met veiligheid en houdt koppig vast aan foute keuzes uit het verleden. En de inhaaloperatie met het remsysteem TBL1+, die sinds de treinramp in Buizingen is ingezet, is maar ten dele efficiënt, zo luiden de bevindingen.
Het rapport is zeer kritisch voor TBL1+, een van de updates van TBL dat Infrabel en de NMBS na de ramp in Buizingen versneld op de sporen en treinen installeren. “We vrezen dat de kans op zware treinongevallen aanwezig blijft”, zeggen de deskundigen.
Bij de crash tussen twee reizigerstreinen in Buizingen kwamen in februari negentien mensen om het leven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier