Inez De Coninck

‘Je moet als reiziger enkele dagen vóór de staking weten welke treinen rijden en welke niet’

Inez De Coninck N-VA-Kamerlid

‘N-VA kiest resoluut voor de gegarandeerde in plaats van de minimale dienstverlening, bij de NMBS. Dit is een belangrijke nuance. Door de dienst te garanderen, bied je zekerheid aan de reizigers, want die zekerheid ontbreekt vandaag’, schrijft N-VA-Kamerlid Inez De Coninck.

In de Knack van 19 augustus blijft NMBS-minister Galant voorzichtig rondom de gegarandeerde dienstverlening. Momenteel is er daarover sociaal overleg aan de gang bij de NMBS. Zijn de spoorvakbonden in staat een oplossing uit hun hoed te toveren in het voordeel van de reizigers?

Je moet als reiziger enkele dagen vóór de staking weten welke treinen rijden en welke niet

De gegarandeerde dienstverlening moet er komen, en voor N-VA liever vandaag dan morgen. Maar het mag ook geen lege doos worden. Het doel moet zijn om de reizigers op stakingsdagen veilig, comfortabel en met zo weinig mogelijk hinder naar hun bestemming te vervoeren. N-VA kiest resoluut voor de ‘gegarandeerde’ in plaats van de ‘minimale’ dienstverlening. Dit is een belangrijke nuance. Door de dienst te garanderen, bied je zekerheid aan de reizigers, want die zekerheid ontbreekt vandaag.

Onvoldoende zekerheid

Je weet als treinreiziger niet of je trein wel of niet rijdt op een stakingsdag. Om die reden dwingt men veel treinreizigers om alternatieve vervoermiddelen te zoeken. Meestal is dat alternatief de wagen, waardoor er onnodig grote files ontstaan. Het zijn voornamelijk reizigers in dunbevolkte gebieden die dan makkelijk kiezen voor de wagen. Sommige treinreizigers hebben ook gewoon geen alternatief. In veel gevallen offert men zelfs noodgedwongen een vakantiedag op. De vele stakingen zijn voor sommigen zelfs een reden om permanent een ander vervoermiddel te kiezen.

'Je moet als reiziger enkele dagen vóór de staking weten welke treinen rijden en welke niet'
© Belga

Daar moet de gegarandeerde dienstverlening een oplossing voor bieden. Je moet als reiziger enkele dagen vóór de aangekondigde stakingsdag weten welke treinen rijden en welke niet. Zo heeft de treinreiziger alle informatie in handen om zijn reistraject voor die stakingsdag tijdig te bepalen.

Daarnaast moet je de dienstverlening op stakingsdagen voldoende spreiden over de verschillende spoorlijnen. Over heel het spoorwegnet moet er een vooraf bepaald aantal treinen rijden. Zo bereik je het maximaal potentieel aan reizigers. Wat ben je met een gegarandeerde dienstverlening indien er in bepaalde regio’s toch geen treinen rijden? Door voldoende te spreiden, bied je de reizigers die geen alternatief hebben toch de kans om hun bestemming te bereiken. Uiteraard moet je rekening houden met datgene wat technisch mogelijk is.

Vaste stakingsregeling

Om deze problemen te verhelpen, gebruik je best een vaste uurregeling specifiek voor stakingsdagen. Een ‘stakingsregeling’ die enkel van toepassing is op stakingsdagen. Dan rijden er weliswaar minder treinen, maar die moet je dan wel garanderen. Zo is er duidelijkheid, zowel voor het personeel als voor de reizigers. De treinreiziger draagt geen verantwoordelijkheid voor sociale conflicten en mag dan ook niet het doelwit zijn.

Een vaste stakingsregeling is dan ook mijn boodschap aan de sociale partners. Denk in het belang van de treinreizigers en geef hem of haar zekerheid op stakingsdagen. Want dat is dringend nodig om het zwaar gehavende imago van de NMBS opnieuw op de rails te krijgen.

N-VA-Kamerlid Inez De Coninck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content