Hoe de tabakslobby dagbladhandelaars voor haar kar spant

In de Amerikaanse televisiereeks Mad Men wordt naarstig gerookt. © AMC

Werkgeversorganisaties zoals Unizo lobbyen actief mee tegen de nieuwe tabaksrichtlijn van de Europese Unie, die begin volgende week gestemd wordt. Dat blijkt uit onderzoek van Knack. Of hoe een kleine dagbladhandelaar parlementsleden bestookt met argumenten van de tabaksindustrie.

Werkgeversverenigingen en sectorfederaties van horeca, buurtwinkels en dagbladhandelaars spelen een sleutelrol in de lobby-strategie van de tabaksgiganten, zo blijkt uit onderzoek van Knack. De tabaksindustrie tracht het debat over tabak al twintig jaar zo ver mogelijk weg te houden van zichzelf en van gezondheid, en speelt de economische kaart. Organisaties als Unizo, het VBO en de Vlaamse Federatie van Persverspreiders hebben zich die argumenten eigen gemaakt, en voorzien hen van voorbeelden van vlees en bloed.

In Knack zeggen die organisaties helemaal onafhankelijk van de tabaksindustrie te lobbyen. ‘Wij zijn totaal niet afhankelijk van de industrie. Integendeel, we deinzen er niet voor terug om soms hard tegen hun schenen te schoppen’, zegt Luc Ardies van Unizo. ‘Maar wij zijn blij met de info die zij ons geven, omdat onze eigen studiedienst ook niet in alles gespecialiseerd kan zijn.’ Dat verspreiden van informatie en dure onderzoeken is volgens specialisten de manier waarop tabaksproducenten een debat naar hun hand zetten. Lobbywatcher Erik Wesselius: ‘Het gebrek aan onafhankelijke expertise is een structureel probleem voor het beleid in Europa.’

Dat beleid neemt volgende week een nieuwe, belangrijke stap. De Richtlijn over Tabaksproducten die dan gestemd wordt, bevat heel wat nieuwe regels, waartegen de lobby een verbeten strijd voert. De Europese parlementsleden moeten onder andere een beslissing nemen over het verbieden van smaakadditieven en dunne sigaretten, het afschaffen van kleine sigarettenpakjes, en het vergroten van de gruwelfoto’s en waarschuwingen. De stemming belooft volgens vele parlementsleden een dubbeltje op zijn kant te worden. En dat ligt niet in het minst aan de succesvolle lobby van werkgevers en sectorvertegenwoordigers.

Het volledige dossier over de nieuwe tactieken van de tabakslobby leest u deze week in Knack.

Jelle Henneman

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content