‘Handelaars consumeren ‘onverkoopbaar voedsel’ meestal zelf’

© istock

Uitbaters van buurtwinkels consumeren een derde van de niet-verkoopbare voedingsproducten zelf. Dat heeft te maken met een btw-heffing op het schenken van voedsel aan lokale goede doelen, blijkt uit een enquëte van Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).

Voedingszaken die voedseloverschotten schenken aan lokale liefdadigheidsinstellingen, moeten btw op de aankoopprijs terugstorten. Daardoor is het voor hen fiscaal interessanter om het voedsel te vernietigen – of zelf te consumeren – in plaats van weg te schenken. “De wereld op zijn kop en maatschappelijk onverantwoord”, zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).

Ruim de helft van de buurtwinkels geeft namelijk een of meerdere keren per week voedseloverschotten weg die ze niet meer kunnen verkopen, blijkt uit een rondvraag bij 426 handelaars.

Ongeveer een derde van de niet-verkoopbare producten wordt zelf geconsumeerd en in mindere mate weggegooid, ruim een vijfde wordt weggegeven aan personeel en klanten en een kwart wordt geschonken aan lokale goede doelen of personen die het minder goed hebben.

Nog te veel producten krijgen echter geen bestemming op het moment dat de verbruiksdatum is verstreken. Dat komt volgens het NSZ doordat een schenking aan lokale doelen niet vrijgesteld is van btw, wat sinds 2013 wel het geval is bij schenking van voedseloverschotten aan nationale voedselbanken.

“Het kan niet dat het wegsmijten van voedingsmiddelen interessanter is voor een handelaar dan het wegschenken”, aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Het NSZ verzoekt de nieuwe federale minister van Financiën om de btw-vrijstelling die bijvoorbeeld wel geldt voor warenhuizen die voedseloverschotten schenken aan voedselbanken, door te trekken naar schenking aan lokale doelen.

“Dit samen met nog duidelijkere afspraken met vaste afhaalmomenten tussen buurtwinkels en lokale doelen moet nog meer verspilling tegengaan”, aldus het NSZ. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content