Wetenschappers achterhalen oorzaak ijshoofdpijn

Amerikaanse en Ierse wetenschappers hebben de oorzaak van ijshoofdpijn ontdekt. Aanleiding zou een plotse versnelling van de bloedstroom in de hersenen zijn.

Ijshoofdpijn, ook omschreven als de Engelse term brain freeze, treedt op wanneer iemand te snel zeer koude drankjes drinkt of ijs eet. Zenuwen sturen signalen door naar onze hersenen als iets extreem koud het gehemelte raakt.

Snellere bloedsomloop Dertien gezonde volwassenen werd gevraagd om ijskoud water door een rietje te drinken, zodat de vloeistof hun gehemelte zou raken. Een monitor hield tijdens de test hun doorbloeding in de hersenen nauwkeurig in de gaten. Uit hun bevindingen bleek dat brain freeze veroorzaakt werd door een snellere bloedsomloop in de hersenen. Daardoor neemt de druk in het hoofd toe, wat men uiteindelijk als pijn ervaart. Na het ijswater dronken de proefpersonen warm water, waardoor de bloedtoevoer weer normaal werd.

Dr. Jorge Serrador en zijn team, dat bestond uit onderzoekers van de Harvard Medical School en de National University of Ireland, Galway, maakte de resultaten van het onderzoek bekend op de Experimental Biology 2012-bijeenkomst in San Diego.

Migraine

De resultaten van de studie kunnen de weg vrijmaken voor meer doeltreffende behandelingen tegen verschillende soorten hoofdpijn zoals migraine.

Serrador: “Mensen met migraine zijn gevoeliger aan een brain freeze dan mensen die niet aan migraine lijden”, schrijft gezondheidswebsite Medicalnewstoday. Serrador wijst erop dat een brain freeze overeenkomsten vertoont met symptomen van migraine en andere soorten hoofdpijn.

Nieuwe remedies