Ons brein bestaat voor 76 % uit water. Water is dan ook het hoofdbestanddeel van ons lichaam. De hoeveelheid water die verloren gaat via zweet, urine en de ademhaling moet dus genoeg gecompenseerd worden door wat we eten en drinken. Sommige bevolkingsgroepen lopen een verhoogd risico op dehydratie: jonge kinderen, bijvoorbeeld, en ook senioren. Maar sommige volwassenen kunnen ook uitgedroogd raken door te weinig te drinken tijdens lichamelijke inspanning, na een ziekte met hevige diarree of - in mindere mate - omdat ze van nature niet snel genoeg dorst krijgen. Dorst is immers een signaal dat het lichaam een tekort heeft aan vocht.
...

Ons brein bestaat voor 76 % uit water. Water is dan ook het hoofdbestanddeel van ons lichaam. De hoeveelheid water die verloren gaat via zweet, urine en de ademhaling moet dus genoeg gecompenseerd worden door wat we eten en drinken. Sommige bevolkingsgroepen lopen een verhoogd risico op dehydratie: jonge kinderen, bijvoorbeeld, en ook senioren. Maar sommige volwassenen kunnen ook uitgedroogd raken door te weinig te drinken tijdens lichamelijke inspanning, na een ziekte met hevige diarree of - in mindere mate - omdat ze van nature niet snel genoeg dorst krijgen. Dorst is immers een signaal dat het lichaam een tekort heeft aan vocht. Onderzoeken hebben aangetoond dat een aanzienlijk tekort aan water een invloed heeft op de werking van het brein. Een van die studies, die de wetenschappelijke kennis op een rijtje zet, onderwierp 101 personen 4 uur lang aan een temperatuur van 30 °C. Sommigen mochten drinken, anderen niet. Tijdens de test bleek het dorstgevoel al op korte termijn gelinkt te zijn aan een vermindering van het geheugen. Als helemaal geen water werd gedronken, met uitdroging tot gevolg, ging de vermindering van het herinneringsvermogen gepaard met concentratiemoeilijkheden. Na 90 minuten stelde men ook verminderde energie vast en een verhoging van het angstgevoel en depressie. Die effecten verminderden weer zodra de testpersonen konden drinken. Eerder was al gesteld dat de nadelige gevolgen van te weinig vocht merkbaar worden vanaf een verlies van minstens 2 % lichaamsmassa door uitdroging. Maar het onderzoek toont aan dat de gevolgen al aanwezig zijn wanneer het lichaamsgewicht met minder dan 1 % daalt. Moeten we dan naar de fles water grijpen als we echt dorst krijgen nadat we de eerste tekenen van dorst genegeerd hebben? Ja, want water drinken biedt onmiddellijk verlichting van de problemen waar we dan last van hebben. Anderzijds is het niet voldoende voor het permanent goed functioneren van onze hersenen. De oplossing? Regelmatig water drinken, zelfs als je geen dorst hebt. Wat de hoeveelheid betreft, is er geen consensus. Veelal wordt 2 liter water (of koffie, thee of kruidendrank) per dag aanbevolen, inclusief het vocht dat door de voeding wordt aangebracht.