Er is al veel inkt gevloeid over de snoozeknop, een functie die haast alle moderne wekkers in huis hebben. Het concept is eenvoudig: de wekker gaat af, je duwt op snooze en de wekker gaat negen minuten later opnieuw af. Dat ritueel kun je eindeloos herhalen. Enige tijd geleden verscheen in de krant Metro het bericht dat mensen die graag snoozen 'waarschijnlijk slimmer, creatiever en gelukkiger zijn dan ochtendmensen'. Maar in de Britse studie waarnaar wordt verwezen, 'Waarom nachtuilen intelligenter zijn', valt het woord 'snooze' nergens te bespeuren. 'Dit lijkt me dan ook een heel onzinnige conclusie', zegt professor Johan Verbraecken, medisch coördinator van het slaapcentrum in het UZA. Hij kent geen wetenschappelijk onderzoek over snoozen, en of dit nu goed of slecht is voor ons lichaam. 'Maar we weten wel genoeg over slaaphygiëne en de biologische klok om te stellen dat snoozen geen goed idee is.'

Voor snoozers van de vrijgevige soort is er de iCukoo-app. Wanneer uw luie zelf het overneemt, wordt geld overgeboekt naar een goed doel.

In een ideale wereld worden we vanzelf wakker wanneer we genoeg geslapen hebben, aldus professor Verbraecken. 'Dat proces wordt geregeld door onze biologische klok. Uiteraard zijn werk- en schooluren niet altijd aangepast aan ons ritme, maar door altijd op hetzelfde uur op te staan (en bij voorkeur ook te gaan slapen) kun je je biologische klok goed instellen. Wanneer je op je vaste ochtenduur toch blijft snoozen, saboteer je die inwendige klok. Zeker voor slechte slapers is dat zeer nadelig.' De beste manier om fris op te staan, is onmiddellijk uit bed stappen en in het licht gaan staan, bij voorkeur bij een open raam. 'Dan zijn je hersenen meteen wakker en kun je aan de dag beginnen. Door op de snoozeknop te duwen, verlies je alleen maar tijd. Je loopt dan ook het risico om opnieuw in slaap te vallen, waardoor het nog moeilijker wordt om wakker te worden.'

Stroomstoot

Maar hoe zit het dan met de echte snoozeverslaafden? U kent ze ongetwijfeld: mensen die hun wekker opzettelijk vroeger zetten, om toch maar te kunnen snoozen. Her en der valt zelfs te lezen dat zij dit doen voor de serotonineboost die ze krijgen, telkens als ze weer in slaap vallen. 'Dat vind ik toch een heel vreemde interpretatie', zegt Verbraecken. 'Ik zal zeker niet beweren dat die mensen hun lichaam schade berokkenen. Daar is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. Maar ik denk dat dit wel aantoont dat zij ofwel een slaaptekort hebben, dan wel een slechte slaapkwaliteit. Ze kunnen dus het best vroeger onder de wol kruipen en hun wekker wat later zetten. Dan zullen ze meer droomslaap hebben, in plaats van die onderbroken snoozeslaapjes.'

Snoozers kunnen dus het best vroeger onder de wol kruipen en hun wekker wat later zetten. Dan zullen ze meer droomslaap hebben, in plaats van die onderbroken snoozeslaapjes

Ook in de wekkerindustrie wordt volop geëxperimenteerd met oplossingen. Zo zijn er al wekkers die van uw nachtkastje afspringen (waardoor u dus niet kunt blijven liggen, maar móét rechtveren) en wekkermatjes waarop u moet gaan staan. Voor snoozers van de vrijgevige soort is er de iCukoo-app. Daarin kunt u een goed doel selecteren, plus een bedrag per druk op de snoozeknop. Wanneer uw luie zelf het dan overneemt, wordt het geld overgeboekt. De bedenkers van Alarmshock zagen het nog radicaler: die wekker in armbandvorm verkoopt u een stroomstoot als u blijft snoozen. Om dat te realiseren, liep een crowdfundingproject via Kickstarter, maar het gewenste budget werd niet opgehaald. En dan zijn er natuurlijk nog de wake-uplampen, wekkers die steeds feller licht uitstralen, om u zacht te wekken. 'Licht is inderdaad belangrijk, omdat het onze hersenen activeert. Tegen de ochtend is het melatonineniveau in ons lichaam al erg laag, maar natuurlijk licht onderdrukt dat volledig. Al kun je in de zomer net zo goed met de gordijnen open slapen, dat is goedkoper. Maar echte "nachtuilen" kiezen toch het best voor de meest irritante wekker die ze kunnen vinden.' Misschien heeft die Alarmshock alsnog een toekomst.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.