Over vitamine D, die ons lichaam aanmaakt dankzij de zon, is al heel wat gezegd en geschreven. Het is essentieel voor onze gezondheid omdat het spieren en botten sterker maakt, maar in onze contreien zou vrijwel iedereen een tekort eraan hebben, vooral tijdens de wintermaanden. Moeten we dan in de winter aanvullen of niet? De wetenschap is er nog niet helemaal uit.
...

Over vitamine D, die ons lichaam aanmaakt dankzij de zon, is al heel wat gezegd en geschreven. Het is essentieel voor onze gezondheid omdat het spieren en botten sterker maakt, maar in onze contreien zou vrijwel iedereen een tekort eraan hebben, vooral tijdens de wintermaanden. Moeten we dan in de winter aanvullen of niet? De wetenschap is er nog niet helemaal uit. Maar de zonnevitamine blijkt niet alleen bij te dragen aan de gezondheid van de botten, ze beschermt ook tegen verkoudheden en griep, zo blijkt uit een analyse in het British Medical Journal. Het immuunsysteem gebruikt namelijk vitamine D om antimicrobiële wapens te maken die gaatjes in bacteriën en virussen boren. Maar het is net in de winter, wanneer dergelijke infecties het vaakst voorkomen, dat het vitamine D-gehalte ook het laagst is. Onderzoekers van de Queen Mary University of London analyseerden 25 verschillende studies uit 14 landen over het effect van voedingssupplementen op verschillende acute infecties aan de luchtwegen en daaruit blijkt dat vitamine D-supplementen soms zelfs beter zouden werken dan het griepvaccin. Eerder raadden Britse gezondheidsexperts al aan dat de Britten in de herfst en winter dagelijks een vitamine D-supplement zouden nemen om de aanbevolen hoeveelheid vitamine D, vastgesteld op 10 microgram per dag, te halen. Risicogevallen, zoals mensen die bijna altijd binnen moeten zitten of zichzelf om religieuze of culturele redenen bedekken, worden zelfs geadviseerd het hele jaar door een voedingssupplement te nemen.Daarom pleiten de onderzoekers nu ook om voeding zoals brood en melk te verrijken met de vitamine om het grote tekort in het Verenigd Koninkrijk aan te pakken. In landen waar dit reeds gebeurt, zoals Canada, Zweden en Finland, heeft dit inderdaad een gunstige invloed gehad.In België geldt de regel dat je enkel vitamine D moet innemen als het nodig is. Zo is het zinvol om bij menopauzale vrouwen de vitamine D-concentratie in het bloed te bepalen. Een te lage concentratie verhoogt het risico op osteoporotische botfracturen. Vanaf een vitamine D-concentratie lager dan 20 ng/ml is de inname van vitamine D-supplementen verantwoord, klinkt het.Voor risicogroepen is het niet nodig vooraf de concentratie vitamine D te bepalen, zij worden sowieso aangeraden om een supplement te nemen. Die risicogroepen zijn mensen die een gastric bypass (vermageringsoperatie) ondergingen, mensen met chronisch nierfalen of chronische darmontstekingen, bewoners van woonzorgcentra en andere mensen die weinig zonlicht zien of op de huid krijgen (gesluierde vrouwen) en wie een donkere huid heeft of vaak uv-filters gebruikt (zoals in dagcrèmes).Vitamine D is ook te vinden in voedingsmiddelen, maar die volstaan lang niet om aan de aanbevolen dosis te komen. Aan te raden zijn de vette vissoorten, al kan hun vitamine D-gehalte afhankelijk van hun voedsel sterk variëren. Ook boter en eieren bevatten de vitamine, maar daar mogen we niet te veel van eten.