Voedingsindustrie legt zichzelf regels op voor verantwoorde reclame

Reclame voor calorierijke producten, waaronder frisdrank en snoep, is mee verantwoordelijk voor de gewichtsproblemen bij kinderen. De voedingssector engageert zich nu om daar paal en perk aan te stellen.

De Federatie van de Voedingsindustrie (FEVIA), de vertegenwoordiger van de Belgische handel en diensten (COMEO) en de Unie van Belgische Adverteerders (UBA) hebben de Belgian Pledge (www.belgianpledge.be) voorgesteld, in aanwezigheid van Minister Laurette Onkelinx.

Bedrijven die toetreden tot de Belgian Pledge verbinden er zich toe om reclame gericht op kinderen jonger dan 12 jaar sterk te beperken. Tenzij de betreffende producten voldoen aan bepaalde nutritionele criteria. Met reclame gericht op kinderen jonger dan 12 jaar worden media bedoeld met 35% of meer kinderen jonger dan die leeftijd. De Belgian Pledge voorziet daarnaast de stopzetting van communicatie over producten in scholen tenzij op uitdrukkelijke vraag van de schooldirectie in het kader van educatieve doelstelling.

33 ondernemingen
België is het derde land dat de EU Pledge overneemt, na Zwitserland en Portugal. De voedingsindustrie, die de voorbije jaren al zwaar op de vingers getikt werd door Europa omtrent voedingsclaims, wil op die manier bijdragen tot het creëren van een omgeving waarin kinderen evenwichtig gaan eten en leven.

Vandaag ondertekenden 33 ondernemingen de Belgian Pledge, waaronder voedingsgiganten Kellogg’s, Coca-Cola en Danone. Het initiatief geniet de steun van de Raad voor de Reclame, de Jury voor Ethische Reclame (JEP) en de World Federation of Advertisers (WFA). Het is een belangrijke stap van de voedingsindustrie op het vlak van zelfregulering.

www.belgianpledge.be

Marleen Finoulst, Bodytalk

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content