Vanwaar komt het mysterieuze Aërotoxisch Syndroom?

© iStock

Piloten en cabinepersoneel lopen het gevaar ziek te worden wanneer ze aan het werk zijn. Maar van wat is niet helemaal duidelijk.

Cabinepersoneel klaagt regelmatig over onverklaarbare misselijkheid, plaatselijke verlamming, dagenlange hoofdpijn en extreme vermoeidheid tijdens en na hun werk aan boord van een vliegtuig.

Volgens ex-personeelsleden van Brussels Airlines werden hun symptomen veroorzaakt door giftige dampen in het ventilatiesysteem. De verse lucht wordt immers de cockpit en cabine ingezogen via de straatmotoren, maar die lucht kan giftig tricresylfosfaat (TCP), een additief van smeermiddelen, hydraulische vloeistoffen en technische oliën, bevatten. Soms ontstaat er dan een damp of rook (‘fume event’), maar in veel gevallen is er enkel een vreemde geur merkbaar. TCP heeft dezelfde eigenschappen als bij bestrijdingsmiddelen en bepaalde zenuwgassen.

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) gaf het Federaal Agentschap voor Beroepsrisico’s – kortweg Fedris – een jaar geleden de opdracht om na te gaan of het zogenaamde ‘Aërotoxisch Syndroom’ erkend kon worden als beroepsziekte.

Binnen de wetenschappelijke raad van Fedris werden enkele experten toxicologie aangeduid om een literatuurstudie uit te voeren. Maar daaruit blijkt nu dat de oorzaken van het syndroom niet direct kunnen worden toegeschreven worden aan giftige dampen, zo schrijft Het Laatste Nieuws.

Sterfgevallen

De gezondheidsklachten kunnen namelijk ook een gevolg zijn van hoge werkdruk, lange werktijden, straling en jetlags.

Eerder onderzoek in opdracht van de regering in het Verenigd Koninkrijk, waar twee sterfgevallen worden toegeschreven aan het syndroom, vond ook al geen verband tussen cabinelucht en gezondheidsproblemen op de lange termijn.

Fedris heeft het kabinet-De Block nu aangeraden om een registratiesysteem op poten te zetten. Zo zouden alle luchtvaartmaatschappijen op een uniforme manier melding moeten maken van incidenten met de luchttoevoer in hun vliegtuigen en zouden ze ook op dezelfde manier het personeel medisch moeten checken.

Minister De Block belooft het voorstel van een registratiesysteem op tafel te leggen in Europa.

Bij de luchtvaartmaatschappijen staat men alvast niet te springen om alle incidenten met de luchttoevoer in hun vliegtuigen te delen in zo’n nieuw registratiesysteem. Tot op vandaag weigeren ze zelfs vlakaf het aantal incidenten dat ze jaarlijks noteren, publiek te maken. Luchtvaartmaatschappen en vliegtuigbouwers willen immers niet aansprakelijk zijn en opdraaien voor een torenhoge schadenvergoeding.

Het probleem kan mogelijk in de toekomst vanzelf verdwijnen met de bouw van nieuwe vliegtuigen. Zo maakt de nieuwe Boeing 787 Dreamliner deel uit van een nieuwe generatie vliegtuigen waarbij de lucht niet langer vanaf de motoren via de airconditioning de cabine in wordt geleid.

Momenteel loopt nog een driejarig onderzoek naar de luchtkwaliteit in vliegtuigen door de Europese veiligheidswaakhond in de luchtvaart EASA.

Partner Content