‘TV heeft geen significante invloed op attitude kinderen over gezonde voeding’

Kinderen smullen ijsjes in Brussel. © BELGA

Culinaire televisieprogramma’s hebben geen significante invloed op de attitude van kinderen tegenover gezonde voeding. Ze hebben wel een significante invloed op het eetgedrag.

Culinaire televisieprogramma’s hebben geen significante invloed op de attitude van kinderen tegenover gezonde voeding. Ze hebben wel een significante invloed op het eetgedrag. Dat schrijft Maaike Dijkhof (Universiteit Antwerpen) in haar thesis. Ze wint daarmee de derde prijs van de Thesisprijs van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) en ontvangt 250 euro.

Het uitgangspunt van Dijkhof was het overgewicht bij kinderen. Wereldwijd is 10 procent van de kinderen te zwaar. In Europa en de Verenigde loopt dat percentage op tot respectievelijk 20 en 30 procent. Het medium televisie wordt volgens Dijkhof vaak met de vinger gewezen als zou deze een negatieve invloed hebben op het eetgedrag van kinderen.

“Er zijn echter ook bepaalde vormen van media die juist een positieve invloed willen hebben op het eetgedrag van kinderen”, aldus Dijkhof. Ze verwijst onder meer naar culinaire televisieprogramma’s die steeds vaker op tv te zien zijn, ook speciaal voor kinderen.

‘Gezond eten stimuleren is ideaal rond 10-12 jaar’

In haar onderzoek stond volgende onderzoeksvraag centraal: “Wat is de impact van culinaire tv-programma’s op het eetgedrag van kinderen en de attitude met betrekking tot gezonde voeding?”. Het onderzoek werd gevoerd bij kinderen van 10 tot 12 jaar. “Hun leeftijd is ideaal om gezond eten te stimuleren”, zegt Dijkhof.

De resultaten van het onderzoek tonen aan dat het bekijken van een culinair tv-programma geen significante invloed heeft op de attitude met betrekking tot gezonde voeding. “Hun attitude tegenover fruit en groenten, tegenover andere gezonde voeding en tegenover een gezond leefpatroon veranderde niet.”

Invloed op eetgedrag

Het bekijken van het culinaire programma bleek wel een significante invloed te hebben op het eetgedrag. “Media kunnen dus wel degelijk een positieve bijdrage leveren aan de strijd tegen overgewicht bij kinderen”, zegt Dijkhof.

Ze onderzocht ook welke factoren een invloed hebben op het eetgedrag van kinderen. “Zo bleek het al dan niet samen eten met de rest van het gezin een factor die een duidelijke invloed heeft op het eetgedrag van kinderen. Kinderen die vaker met de rest van het gezin eten, eten ook vaker gezonde voedingsproducten”, luidt het nog.

Dijkhof voegde er bij de voorstelling van haar thesis nog aan toe dat meer metingen in de tijd en effecten op lange termijn nodig zijn. (belga/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content