In plaats van het brikje fruitsap of flesje water kun je ook soep meegeven in een minithermosflesje. Soep is voedzaam en gezond en blijft makkelijk een halve dag warm in een soepthermos - een thermos met brede teut. Om te vermijden dat de soep te snel afkoelt, vul je je thermos eerst met kokend water, dat je 10 minuutjes laat staan. Daarna giet je de warme soep in de warme thermos.
...

In plaats van het brikje fruitsap of flesje water kun je ook soep meegeven in een minithermosflesje. Soep is voedzaam en gezond en blijft makkelijk een halve dag warm in een soepthermos - een thermos met brede teut. Om te vermijden dat de soep te snel afkoelt, vul je je thermos eerst met kokend water, dat je 10 minuutjes laat staan. Daarna giet je de warme soep in de warme thermos.In een vooraf verwarmde soepthermos kun je ook een warme maaltijd meegeven naar school. Stel dat je 's avonds een lekkere pasta met groentesaus maakt. Of stoverij. Houd dan een portie opzij voor de lunchbox van de volgende dag. Zet die portie meteen na afkoelen in de koelkast en warm ze de volgende ochtend weer op. Dankzij de truc met de voorverwarmde thermos heeft je kind 's middags een warme maaltijd.Wil je vermijden dat het 2 keer na elkaar dezelfde maaltijd eet, dan kun je al wat variatie aanbrengen tijdens de voorbereiding. Van de maaltijd die je de avond ervoor bereidt, bijvoorbeeld rijst met kip en groenten, kun je wat rijst en kip apart houden voor de lunch en een tapenade of salsa maken voor de lunchbox. Kip, rijst en tapenade of salsa bewaar je in de koelkast en stop je de volgende ochtend in de brooddoos; de tapenade of salsa het liefst in aparte vakjes of potjes. Tijdens de lunch kan je kind alle ingrediënten mengen en heeft het meteen een koud en volwaardig gerechtje.Houd je het graag op brood, dan kun je eindeloos variëren met broodbeleg of 'spreads'. Die kun je evengoed tussendoor maken wanneer je 's avonds in de keuken bezig bent. Bereid je bijvoorbeeld een maaltijd met rucola, dan kun je daarvan wat apart houden en pureren in een blender met een blik kikkererwten, knoflook, sinaasappelsap, peper en zout. Dat geeft meteen fris broodbeleg voor de volgende dag.Verpak spreads en brood altijd apart. Zo voorkom je slappe, doorweekte boterhammen. Een lunchbox met aparte vakjes is altijd een goede investering.Nog wat aperitiefhapjes - gedroogde worstjes en kerstomaatjes - over van zondagavond? Spies ze samen op een stokje en geef ze mee in de brooddoos. Niet alle mozzarellabolletjes opgebruikt voor het avondmaal? Druk ze in gegrilde amandelen of bestrooi ze met wat peper: dit past perfect op bruine boterhammen.De meeste basisscholen vragen tegenwoordig om drinkbusjes mee te geven in plaats van brikjes fruitsap of melk. Ook daar kun je mee aan de slag. Yoghurt en bosbessen in de blender smaken heerlijk. Stop er wat ijsblokjes bij, dan blijft het drankje fris. Je kunt ook altijd een deel van de zelfgemaakte yoghurtdrank invriezen voor later.Lees ook: gezonde ontbijtrecepten die je de avond ervoor klaarmaakt