Televisiekijken zet kleuters lichamelijk en mentaal op achterstand

Jan Etienne
Jan Etienne Redacteur Bodytalk

Kinderen jonger dan 2 zet je beter niet voor de televisie en voor de oudere kinderen beperk je de televisietijd best tot 2 uur per dag. Want televisiekijken hindert hun algemene lichamelijke en geestelijke ontwikkeling.

Omstandigheden in het leven van jonge kinderen oefenen een cruciale rol uit in de ontwikkeling tot volwassenheid en de persoon die je daarbij wordt. Meer zicht krijgen op die omstandigheden en hun specifieke invloed is het doel van de Québec Longitudinal Study of Child Development.

Deze langlopende Canadese studie naar de ontwikkeling van het kind ging in 1998 van start met 2120 jongens en meisjes en loopt vandaag nog altijd door met regelmatige bevragingen van de gezinnen.

Hey sufferd

Een recent resultaat van deze studie toont dat kinderen die meer televisie kijken dan aanbevolen zoals een duidelijke achterstand vertonen in de kleuterklas.

Ze spreken en rekenen minder vlot en hebben het ook moeilijker om zich te concentreren. Hun lichamelijke ontwikkeling vertoond een achterstand en ook hun sociale vaardigheden lijken minder optimaal, want ze krijgen vaker op hun kop van leeftijdsgenoten.

De achterstand neemt bovendien toe met elk extra uur voor televisie.

Dit zijn belangrijke vaststellingen want het gedrag en de ontwikkeling van een kind in de kleuterklas kan verreikende gevolgen hebben voor hun succes later op school en in hun leven.

De mogelijkheid bestaat natuurlijk dat ouders die hun kind lang voor een televisie parkeren, ook op andere momenten minder actief bezig zijn met de opvoeding van hun kind.

Passief ondergaan

Op televisie ziet een kind bovendien een heleboel zaken die totaal irrelevant zijn voor zijn ontwikkeling om dat moment. Televisiekijken neemt op die manier tijd weg die het kind niet meer kan besteden aan andere activiteiten waaruit het veel meer leert, onder andere omdat het actief betrokken is en onmiddellijk geconfronteerd wordt met de gevolgen van zijn gedrag.

Een kind leert torentjes bouwen met blokken door het effectief te doen en niet door het alleen maar te zien doen.

Hetzelfde geldt voor de sociale omgang met de ouders en andere kinderen. Vaardigheden train je in de praktijk. Je leert uit de reacties van je omgeving. Televisie kan dat nooit bieden. Klank en beeld razen maar door en het kind kan die alleen maar passief ondergaan.

Wat met educatieve programma’s?

Zelfs zogenaamde educatieve video- en televisieprogramma’s zijn niet geschikt voor de allerkleinsten, stelt de Amerikaanse Academie van Kinderartsen.

Er is geen bewijs dat ze effectief en op een positieve wijze bijdragen tot de opvoeding van kinderen. Programma’s en video’s kunnen alleen een opvoedkundig effect hebben voor kinderen die inhoud en context verstaan. Dat is alleen het geval bij kinderen ouder dan twee.

Liever wat meer rommel in huis

Vrij spel is veel verrijkender voor kinderen dan al wat ze op een scherm te zien kunnen krijgen.

Kinderen leren creatieve oplossingen te bedenken voor de (kleine) problemen waarmee ze geconfronteerd worden. Mislukkingen leren hen geduld te hebben en opnieuw te proberen.

Het is ook maar door veel te oefenen met hun handjes en heel hun lijf dat ze hun motoriek ontwikkelen.

Vrij spel leert kinderen ook zichzelf bezig te houden.

Kortom, wat lege keukenpotjes kunnen veel boeiender en leerrijker zijn voor een klein kind dan een mooie televisie of tablet waarop ze veel te zien krijgen, maar er niets van verstaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content