Taboe rond migraine blijft groot

© Thinkstock

Er heerst nog steeds een taboe rond migraine. Migrainelijders vrezen dat hun ziekte niet begrepen wordt of voelen zich schuldig ten opzichte van collega’s, vrienden en familie.

Op 1 juni start in de Belgische apotheken de derde editie van de “Week van de Migraine”. Dit jaar wil de campagne het taboe dat rond migraine heerst, helpen doorbreken. Zo werd er onder andere een online community opgericht om de ziekte bespreekbaar te maken en lotgenoten te verenigen.

Migraine is een complexe aandoening die in de meeste gevallen gepaard gaat met ernstige hoofdpijn en misselijkheid of overgevoeligheid voor licht en/of geluid. De pijn kan uren tot dagen aanhouden. Vaak kan een aanval zo pijnlijk zijn dat de patiënt alle activiteiten moet stopzetten.

Mannen proberen aanvallen vaker te verbergen

Bijna een vijfde van de Belgen kreeg de afgelopen maanden te kampen met migraine. Verder blijkt dat er duidelijk nog een taboe heerst rond de aandoening: zowel voor collega’s, vrienden en familie proberen migrainelijders nog vaak hun aanvallen te verbergen. Bij mannen ligt dit percentage hoger dan bij vrouwen.

Het verbergen van zo’n aanval kan verschillende oorzaken hebben. De migrainelijders hebben vaak het gevoel te klagen als ze hun aandoening ter sprake brengen, vrezen dat hun ziekte niet begrepen wordt of voelen zich schuldig ten opzichte van collega’s, vrienden en familie.

Lotgenoten verenigen

Met de “Week van de Migraine” wil men migraine meer bespreekbaar maken en het taboe proberen doorbreken. De editie van dit jaar legt hierop de nadruk met de oprichting van een online community. Ook hoopt men op die manier lotgenoten te verenigen.

De apotheker is volgens de meerderheid van de ondervraagde migrainepatiënten het ideale aanspreekpunt om informatie te verkrijgen over migraine. Via een migrainetest kunnen apothekers al een eerste indicatie geven of de patiënt aan migraine lijdt of een andere hoofdpijnvorm. Ook kunnen ze hen naar een dokter doorverwijzen en naar de migraine community. De campagne ondersteunt daarom ook dit jaar de rol van apothekers als informatieverleners. (Andreas De Nutte)

De derde editie van de “Week van de Migraine” loopt van 1 tot en met 6 juni en wordt georganiseerd door Novartis Consumer Health gesteund door apothekersverenigingen Ophaco en APB.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content