Studie: Overgewicht blijft bij gebruik lightproducten

Vrouw met overgewicht met kommetje chips © Istock

‘Mensen voelen zich schuldig als ze iets eten waar ze dik van worden, maar als ze overschakelen op light blijken ze er meteen meer van te consumeren’, stelt een Nederlands onderzoek.

Het consumeren van lightproducten helpt niet om overgewicht bij de bevolking terug te dringen. Het werkt namelijk op lange termijn overconsumptie van deze caloriearme producten in de hand. Dat stellen onderzoekers van de Nederlandse Rijksuniversiteit Groningen.

Uit eerder onderzoek kwam al naar voren dat mensen meer chips eten zodra ze overschakelen op de lightvariant. Het nieuwe aan dit onderzoek is dat blijkt dat mensen in dat gedrag volharden. Ook een jaar nadat ze zijn overgestapt op light, blijven ze van die producten meer eten en drinken. Sterker nog, aldus de onderzoekers: ze eten naast de lightvariant ook weer de vertrouwde variant van hun snoep.

Gemiddeld kopen consumenten 13 procent meer calorieën het jaar na de eerste aankoop dan het jaar daarvoor. De onderzoekers, onder leiding van marketinghoogleraar Peter Verhoef, adviseren de overheid om voorzichtig te zijn met het aanprijzen van lightproducten.

Schuldgevoel verdwijnt

“Mensen voelen zich schuldig als ze iets eten waar ze dik van worden, maar als ze overschakelen op light blijken ze er meteen meer van te consumeren. Vervolgens wordt dat een gewoonte, waarbij ze na een jaar niet alleen meer eten van de lightversie, maar vaak deels ook weer van de gewone variant”, aldus Verhoef.

Het onderzoek, waarvan de resultaten worden gepubliceerd in het International Journal of Research in Marketing, concentreerde zich op de consumptie van light chips, maar volgens Verhoef strekken de conclusies zich uit tot alle ‘hedonische’ producten, waaronder ook snoep en frisdrank, die vooral een genotsfunctie hebben.

De resultaten zijn volgens de onderzoekers ook van toepassing op andere West-Europese landen en de Verenigde Staten. (Belga/AVE)

Partner Content