Steeds minder borstvoeding bij toenemende armoede

In Vlaanderen krijgt 67,8 procent van de pasgeborenen borstvoeding. Bij autochtone kansarme gezinnen is dat slechts 39,1 procent. Nochtans hebben die laatste kwetsbare baby’s meer dan wie ook nood aan een optimale voeding.

Promotiecampagnes die de bevolking moeten aanzetten om gezonder te leven, vergroten alleen maar de gezondheidskloof. Dat stelt armoede-expert Johan Alleman van de Koning Boudewijnstichting vast.

Informatie over gezonde voeding, het aanporren van meer lichaamsbeweging en het promoten van preventieve acties, zoals de vroegtijdige opsporing van baarmoederhals-, borst- en darmkanker, bereiken vlot de midden- en hogere klasse, maar niet de mensen in armoede.

Als gevolg daarvan neemt de gemiddelde levensverwachting in Vlaanderen wel toe, maar lang niet voor iedereen. Meest frappante verschil: een vrouw van 25 jaar zonder opleiding heeft maar liefst 18 minder gezonde levensjaren aan een hoogopgeleide leeftijdsgenote. Een hooggeschoolde man van 25 wordt in België gemiddeld 80 jaar. Een man zonder onderwijsdiploma leeft gemiddeld 7,5 jaar minder.

Arm Leuven

Kwetsbare en kansarme gezinnen worden moeizaam bereikt, daar zijn alle hulpverleners het over eens. De kinderarmoede stijgt alarmerend in Vlaanderen: van 4 procent in 1997 naar 8,3 procent in 2009. In Vlaams-Brabant scoort Leuven het slechts: 12,8 procent van de kinderen wordt geboren in een kansarm gezin. In kansarme Vlaamse gezinnen wordt beduidend minder borstvoeding gegeven.

Dat probleem stelt zich amper in allochtone kansarme gezinnen, waar borstvoeding veel meer de regel is. Nochtans hebben baby’s in kansarme gezinnen veel baat bij borstvoeding. Moedermelk is de optimale voeding voor iedere baby. Het beschermt niet alleen tegen infecties en chronische aandoeningen op latere leeftijd, maar vermindert ook het risico op obesitas. Daarnaast bevordert borstvoeding de hechting tussen moeder en kind, wat de emotionele ontwikkeling van het kind ten goede komt. Tenslotte is moedermelk gratis en hygiënisch verpakt.

De Bakermat

Het Expertisecentrum De Bakermat uit Leuven start deze week de campagne ‘Mama’s melk da’s de max’, een project uitgewerkt samen met kansarme moeders en dat kansarme zwangere vrouwen wil aansporen om borstvoeding te geven. Op een aangepaste toegankelijke manier.

De Bakermat haalde de mosterd in Manchester, waar dankzij een gelijkaardig project opnieuw meer kansarme moeders borstvoeding geven. De campagne omvat een dvd met filmfragmenten waarin moeders in armoede op hun manier uitleggen waarom ze borstvoeding geven, wat de voor- en nadelen zijn, de praktische beslommeringen enzovoort. Kansarme vrouwen geven aan dat ze zich wel kunnen identificeren met andere kansarme moeders en helemaal niet met de flitse modellen uit blinkende brochures die stralen van geluk. ‘Dat gaat niet over ons, dus dat lezen we niet’, vertelt een jonge kansarme moeder van 20.

De dvd’s zullen verspreid worden onder kansarme zwangere moeders uit Vlaams-Brabant, maar zijn te zien op de website. Het project zal in de komende 3 jaar worden uitgebreid naar heel Vlaanderen.

Marleen Finoulst, hoofdredacteur Bodytalk

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content