Laagintensief, alledaags bewegen zoals staan, slenteren, wandelen en fietsen verkleint het risico op suikerziekte en hart- en vaatziekten veel meer dan een uur per dag sporten. Wel moet het calorieverbruik bij beide vormen dan ongeveer aan elkaar gelijk zijn.

Hoofddocent Hans Savelberg stelde in zijn onderzoek drie bewegingsprogramma's op voor gezonde studenten. In het eerste programma moesten zij 14 uur per dag zitten, 2 uur lopen en 8 uur slapen. In het tweede werd 1 uur zittijd verruild voor intensieve beweging, in het derde werd 6 uur zitten ingewisseld voor 4 uur stappen en 2 uur staan.

Het laatstgenoemde slenterprogramma leidde tot een aanzienlijke verbetering van de bloedwaarden ten opzichte van de andere programma's. (Belga/TE)

Laagintensief, alledaags bewegen zoals staan, slenteren, wandelen en fietsen verkleint het risico op suikerziekte en hart- en vaatziekten veel meer dan een uur per dag sporten. Wel moet het calorieverbruik bij beide vormen dan ongeveer aan elkaar gelijk zijn. Hoofddocent Hans Savelberg stelde in zijn onderzoek drie bewegingsprogramma's op voor gezonde studenten. In het eerste programma moesten zij 14 uur per dag zitten, 2 uur lopen en 8 uur slapen. In het tweede werd 1 uur zittijd verruild voor intensieve beweging, in het derde werd 6 uur zitten ingewisseld voor 4 uur stappen en 2 uur staan. Het laatstgenoemde slenterprogramma leidde tot een aanzienlijke verbetering van de bloedwaarden ten opzichte van de andere programma's. (Belga/TE)