Marleen Finoulst

Nooit meer fileleed

Marleen Finoulst Arts en journalist

‘Na 10 jaar pendelen met de wagen stapte ik een half jaar geleden over op de combinatie openbaar vervoer en vouwfiets’, schrijft Marleen Finoulst. ‘De nadelen van het pendelen wegen niet op tegen iedere dag sakkeren in de file en het gigantische tijdverlies.’

België is het land met de meeste files ter wereld. Als je naar de steden kijkt, neemt Brussel de tweede plaats in, na Milaan. Onze redactie bevindt zich aan de rand van de hoofdstad: steeds moeilijker bereikbaar, althans met de wagen. Uit bevragingen blijkt dat 2 op de 3 mensen die in de file staan, last hebben van stress. Zelf behoor ik ongetwijfeld tot die 2.

Het tijdverlies in de file is gigantisch groot. Het ergste wat ik op dat vlak meemaakte waren 8 uur stilstand in 1 week. Telefoneren onderweg, zelfs met een handsfree kit, leidt af van het steeds drukkere verkeer. Een sms’je dat binnenkomt, is ook altijd gevaarlijk. Kijken is niet wenselijk, maar niet kijken is vaak een extra stressfactor.

Sms’en achter het stuur

De BIVV-campagne die gsm’en en sms’en achter het stuur ontraadt – u weet wel, ‘biep biep, boem boem’ – pakte afgelopen zomer uit met hallucinante cijfers, zoals een 23 keer groter risico op ongevallen wanneer je een sms’je leest. Er werd ook gewezen op de zwalpende chauffeurs, de tragere reactietijd en de mentale overbelasting.

Na 10 jaar pendelen met de wagen stapte ik een half jaar geleden over op de combinatie openbaar vervoer en vouwfiets. Lang genoeg om een goed zicht te krijgen op voor- en nadelen. Ideaal is een trein die op tijd rijdt, de tweede trein die wacht en een zonnige dag voor mijn fietstraject van enkele kilometers. Rustig de krant of een boek lezen in de trein is genieten.

De nadelen van de trein wegen niet op tegen iedere dag sakkeren in de file en het gigantische tijdverlies

Treinen die te laat komen, een enkele keer zelfs helemaal niet, een aansluiting missen, geen vrije zitplaats meer vinden in een overvolle trein… maken het openbaar vervoer inderdaad minder aantrekkelijk. Toch wegen die nadelen niet op tegen iedere dag sakkeren in de file en het gigantische tijdverlies als gevolg daarvan. Terwijl je wacht op een trein, kun je een koffie drinken, nog wat lezen of mails checken. In de grote stationscafés heb je gratis wifi. Dit soort wachten is minder erg dan bumperkleven.

Halfuurtje extra beweging

De vouwfiets is in minder dan een halve minuut fietsklaar. Een laptop kan perfect mee in een rugzak speciaal voor dit doel. Tegen regen helpt een regenjasje, en als het gutst, kun je beter nog even wachten. Met de fietspaden is het wel nog uitkijken. Het gaat de goede kant op, maar er is ook nog werk aan de winkel. Buiten de bebouwde kom mag je gelukkig op de trottoirs rijden, op voorwaarde dat je de voetgangers voorrang verleent. Een fluohesje en licht op de fiets kun je maar beter bij je hebben, voor wanneer het zicht beperkt is, door mist bijvoorbeeld. Op de fiets hoort natuurlijk een goed slot, al hebben veel ondernemingen een bewaakte fietsstalling of ruimte voor fietsen.

Tijdwinst is het echter zelden. Tenzij je nabij station woont en/of werkt, ben je vaak langer onderweg dan met de wagen, file incluis. Het grootste voordeel blijft – voor mij althans – het vermijden van filestress. Een ander pluspunt is het dagelijkse halfuurtje extra beweging: goed voor hart en bloedvaten, spieren en gewrichten. En tot slot: zo veel beter voor het milieu.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content