Nieuwe campagne zet ‘huisapotheker’ in de kijker

© Getty Images/iStockphoto
Désirée De Poot

Vandaag, 25 september, is het de Internationale Dag van de Apotheker. In ons land is het de start van de tweede, grote campagne om de ‘huisapotheker’ nog beter bekend te maken bij de burger.

Het concept van ‘huisapotheker’ werd pas vorig jaar opgestart en nu al hebben meer dan 600.000 chronische patiënten een overeenkomst ondertekend met hun apotheker waardoor ze een betere persoonlijke begeleiding krijgen. Gratis.

Chronische patiënten voelen zichzelf vaak expert in medicatiegebruik. Maar toch loopt niet alles altijd even vlotjes. Specialist A schrijft je het ene geneesmiddel voor, specialist B het andere en eigenlijk is er niemand die nog zicht heeft op wat die chronische patiënt allemaal inneemt en wat eventuele interacties zijn tussen de verschillende geneesmiddelen. De ‘huisapotheker’ heeft dat overzicht wel. Want voor elke chronische patiënt maakt hij een medicatieschema waarop elk geneesmiddel staat dat de patiënt inneemt.

De ervaring heeft geleerd dat dit systeem bij ziekenhuisopnames heel interessant is. Niet alleen kan de patiënt van zijn apotheker een mooi overzicht meekrijgen van de geneesmiddelen die hij inneemt, maar vooral nà de ziekenhuisopname kan de apotheker erover waken dat de patiënt niet twee keer hetzelfde geneesmiddel neemt, zij het dan op een andere merknaam. Want patiënten thuis nemen heel vaak een generisch geneesmiddel, medicatie met dezelfde werkzame stof maar in een goedkopere versie. Ziekenhuizen blijven dan weer vaak de originele – en vaak duurdere – geneesmiddelen voorschrijven. Patiënten zien zelden dat ze twee keer hetzelfde innemen. De apotheker ziet dat wel.

Met de campagne ‘Mijn apotheker kent me, daar teken ik voor’ willen de Belgische apothekers dit jaar het belang van dat medicatieschema extra onderstrepen aan de hand van getuigenissen. Naast de verspreiding van korte filmpjes (educatieve video + getuigenissen van patiënten) via sociale media, zal de campagne ook zichtbaar zijn in de apotheek dankzij ‘De Huisapothekerskrant’, een exclusieve uitgave waarvan meer dan 300.000 exemplaren verdeeld zullen worden over het hele land.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content