Met de Yuka-app kan je de barcodes van voedsel- en cosmeticaproducten scannen. Er verschijnt dan een gedetailleerde fiche van het product.
...

Met de Yuka-app kan je de barcodes van voedsel- en cosmeticaproducten scannen. Er verschijnt dan een gedetailleerde fiche van het product.De app is gemakkelijk te gebruiken. Eens ze gedownload is, moet je gewoon de barcodes van je producten scannen. Als Yuka ze herkent, krijg je een gedetailleerde analyse van het product. Op de fiche staat ook een cijfer op 100 en een beoordeling: slecht, matig, goed, uitstekend.Als een product de beoordeling "slecht" of "matig" krijgt, vindt Yuka betere alternatieven. Door een algoritme te gebruiken, zoekt Yuka gelijkaardige en gezonder producten die als "goed" of "uitstekend" worden beoordeeld. Deze producten worden dan aan de gebruikers aanbevolen.Zo hebben we bijvoorbeeld een zonnecrème van het merk La Roche Posay gescand die een score van 0/100 kreeg. Yuka meldt dat deze crème octocryleen bevat, een stof die een overgevoeligheidsreactie teweegbrengt en ook hormoonverstorend is. Het is ook een chemische filter die een zonne-allergie kan veroorzaken. Opvallend voor een anti-UV-crème die bovendien bij de apotheker wordt verkocht. De app vermeldt ook de wetenschappelijke bronnen en verwijst naar de desbetreffende studie.Als we een Twinings theedoosje scannen, krijgen we daarentegen 84/100 of met andere woorden "uitstekend". Het product bevat slechts 4 calorieën, geen verzadigde vetten, geen suikers en geen zout. De app vermeldt wel de aanwezigheid van een additief, een kunstmatig aroma. Maar dat is niet nader bepaald.Als het product niet opgenomen is in de app, kan je een foto van de ingrediëntenlijst nemen en doorsturen. Je krijgt dan een bericht als Yuka de de componenten heeft geanalyseerd. Een operatie die volgens de app 4 uur duurt. Hier stopt het niet. Elk product dat je gescand hebt wordt opgeslagen. Je kunt er regelmatig naar kijken zonder altijd dezelfde producten te scannen.'Het inschatten en het aanraden van de producten worden objectief uitgevoerd: de merken en fabrikanten kunnen ze op geen enkele manier beïnvloeden. De app gebruikt trouwens geen advertentiesysteem', zegt het bedrijfje van negen ontwikkelaars. De app wordt door zijn premiumversie gefinancierd. Die biedt bijkomende opties en een voedselprogramma aan op zijn website. Yuka kwam uit in 2017 in Frankrijk en geniet sindsdien een enorm succes. Twee miljoen producten worden elke dag gescand door de app.