Kiezen voor gezonde voeding? Eet appel voor het winkelen

Groenten en fruit © Istock

Wie een appel eet voor hij gaat winkelen, koopt opvallend meer groenten en fruit. Amerikaanse wetenschappers ontdekten dat en zien hierin een kans om gezonde voeding te promoten.

Ga nooit met een lege maag naar de kruidenier of supermarkt, want anders koop je te veel. Dat is een bekende tip. Maar hoe zorg je ervoor dat je in de winkel ook voor gezonde voeding kiest? Aner Tal en Brian Wansink vonden een even eenvoudige strategie als die van de lege maag: eet iets gezonds voor je de deur uit gaat. Wie bijvoorbeeld eerst een appel eet, zal een kwart meer fruit en groenten kopen dan wie geen appel heeft gegeten.

Koekjeseters

Beide Amerikaanse onderzoekers, die aan het Food and Brand Lab van de Cornell-universiteit verbonden zijn, kwamen tot die conclusie na drie onderzoeken. In het eerste onderzoek, bij 120 mensen, gaven ze de eerste groep voor het winkelen een stuk appel, de tweede een koekje en de derde niets. Resultaat: de appeleters kochten 28 procent meer fruit en groenten dan de koekjeseters en 25 procent meer dan wie niets at.

‘Dat leert ons dat een gezond tussendoortje voor het winkelen ons gezonder laat denken en ons naar gezondere voedingskeuzes leidt’, zegt Aner Tal.

Gezonde of heerlijke chocolademelk

Chocolademelk
Chocolademelk © Istock

In de twee andere onderzoeken kochten de proefpersonen online. In de tweede studie kregen de proefpersonen eerst een stuk appel of koekje. Ze kregen vervolgens online twintig keuzes voorgeschoteld, telkens een caloriearm en een calorierijk voedingsproduct. De appeleters kozen vaker voor de caloriearme voeding.

In de derde studie kregen de proefpersonen eerst chocolademelk. Aan de eerste groep werd die voorgesteld als “gezonde chocolademelk” en aan de tweede groep als “heerlijke chocolademelk”, een derde groep kreeg geen chocolademelk.

Wie eerst de “gezonde chocolademelk” had gedronken, koos nadien online vaker voor gezonde voeding. Het gaat er dus niet zozeer om hoe gezond de hap is die je voor het winkelen eet, wel of je hem als gezond percipieert.

De onderzoekers stellen voor dat winkels aan hun klanten bij het binnenkomen stukjes fruit en groenten aanbieden. De onderzoeksresultaten van Tal en Wansink zijn gepubliceerd in Psychology & Marketing. (IPS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content