De 'denk groenten, denk fruit'-filosofie bestaat uit drie stappen, legt Frank Fol uit. "Wanneer we beslissen wat we gaan eten, vertrekken we altijd van vis of vlees. We gaan kip eten. Of steak. De rest van de ingrediënten volgen dan. Ik ijver voor een mindswitch. Mensen die zeggen: vandaag gaan we prei eten. Of witloof. Focus bij je gerecht op de groente die je wilt klaarmaken en kies de rest van je ingrediënten op basis van die groente."
...

De 'denk groenten, denk fruit'-filosofie bestaat uit drie stappen, legt Frank Fol uit. "Wanneer we beslissen wat we gaan eten, vertrekken we altijd van vis of vlees. We gaan kip eten. Of steak. De rest van de ingrediënten volgen dan. Ik ijver voor een mindswitch. Mensen die zeggen: vandaag gaan we prei eten. Of witloof. Focus bij je gerecht op de groente die je wilt klaarmaken en kies de rest van je ingrediënten op basis van die groente." "De tweede stap is dat je nadenkt over de manier waarop je de groente wilt bereiden. Iedereen gebruikt groenten in soep, we stomen en wokken groenten en eten ze rauw. Maar er zijn nog zo veel andere manieren om ze te bereiden. Je kunt groenten drogen, je kunt groentesap inspuiten in vis... Er zijn zo veel creatieve manieren om met groenten om te gaan in de keuken, maar mensen staan daar zo weinig bij stil. Het is maar normaal dat je 's avonds geen 400 gram groenten eet als je ze altijd stoomt." "De derde stap bestaat eruit dat je kiest wat je bij je groenten gaat klaarmaken: vlees, vis of niks. Want eigenlijk zouden we minstens twee dagen in de week alleen maar groenten en fruit moeten eten. Ik pleit niet voor een volledige vegetarische voeding. Maar we eten vandaag gemiddeld 500 gram vlees per persoon per week, terwijl we daar maar een fractie van nodig hebben. Op het einde van de week zouden groenten en fruit twee derde moeten innemen van wat we gegeten hebben. Die balans bereiken, is veel makkelijker als je vertrekt van de groenten bij het samenstellen van je maaltijd." Frank Fol: Ik wil mensen in eerste instantie tonen dat groenten en fruit gewoon lekker zijn en dat je er heel creatief mee om kunt gaan in de keuken. Daarnaast zijn fruit en groenten goed voor je gezondheid. Hoe beter je de balans benadert van twee derde fruit en groenten in je voeding, hoe beter je zelf ook in balans zult zijn. Je zult beter slapen, meer energie hebben, een minder zware maag... De filosofie biedt ook een antwoord op specifieke problemen waar we vandaag mee kampen. Denk aan obesitas, dat een wereldwijd probleem is en alleen maar toeneemt. Gezonder eten kan veel verlossing brengen. Hetzelfde voor diabetes type 2, dat ook fel toeneemt. De keuken gebaseerd op mijn kookfilosofie is een keuken op maat van deze diabeten. We worden ook almaar intoleranter voor voedingsstoffen. Door onze voeding op een gezonde manier aan te passen, kunnen we de effecten ervan voor een groot deel ondervangen. Ten slotte is er nog het ecologische en economische aspect: vlees is milieuvervuilend en duur. Minderen met vlees is dus ook goed voor het milieu én je portemonnee. Fol: Nee, net omdat er veel verschillende manieren zijn om groenten en fruit te bereiden. Bovendien mag je niet focussen op 1 maaltijd. We hebben 6 tot 7 eetmomenten op een dag. Als je ontbijt met fruitsalade, als tienuurtje radijsjes en wortel eet, luncht met soep of een salade, om vier uur een stuk fruit eet en dan 's avonds een maaltijd nuttigt die vertrekt van een portie van 400 gram groenten, is het helemaal niet moeilijk om een dag lang 100 % groenten en fruit te eten. Fol: Het is niet vanzelfsprekend om ingebakken gewoontes te veranderen. Maar je focus verleggen van vlees naar groenten maakt al veel verschil. We merken dat mannen het er moeilijker mee hebben dan vrouwen om de klemtoon op vlees op te geven. Bij kinderen is het vooral een kwestie van opvoeding. De voorbeeldfunctie van ouders is heel belangrijk. We experimenteerden met gezinnen waarbij de kinderen chips aten tijdens het tv kijken, de ouders aten groentesticks. Na een paar dagen gingen de kinderen ook groentesticks eten, gewoon omdat ze hun ouders dat zagen doen. Kinderen hebben veel sterker ontwikkelde smaakpapillen. Het is dus belangrijk ze stapje voor stapje te leren proeven van dingen en hen zo de smaak eigen te laten maken. Je leert je kind het makkelijkst groenten eten door niks te verplichten, maar wel elke keer weer te laten proeven, zodat je kind de smaak positief kan leren kennen. En eigenlijk werkt het ook zo voor volwassenen. (Tine Bergen)