Volgens een studie van de Universiteit van Boston hebben de twee frisdrankgiganten van 2011 tot 2015 96 gezondheidsorganisaties, waaronder de American Heart Association, de American Diabetes Association and de Centers for Disease Control and Prevention, geld toegestoken. Drieëntachtig organisaties aanvaardden geld van Coca-Cola, een van PepsiCo en twaalf van beide bedrijven.

Bovendien ontdekten onderzoekers Daniel Aaron en Michael Siegel dat Coca-Cola en PepsiCo tijdens deze periode campagne gevoerd hebben tegen 28 Amerikaanse wetsvoorstellen die erop gericht waren om de frisdrankconsumptie te beperken.

Aaron en Siegel waren erg verbaasd toen ook de Amerikaanse Diabetesvereniging en het Diabetesonderzoeksfonds op de lijst bleken te staan van organisaties die sponsoring van de frisdrankproducenten hebben aanvaard.

Diabetes

Volgens de auteurs van de studie is het precies zoals met de tabaks- en alcoholindustrie: de frisdrankproducenten "misbruiken bedrijfsfilantropie als een marketingtruc om de gezondheidsorganisaties die anders tegen hun producten zouden pleiten, het zwijgen op te leggen."

De onderzoekers roepen gezondheidsorganisaties op om fondsen van soortgelijke bedrijven in de toekomst te weigeren.

De consumptie van suikerhoudende frisdrank is de laatste jaren veelbesproken omdat er een duidelijke link bestaat met de ontwikkeling van obesitas, diabetes en hartziekten.

De studie is vandaag gepubliceerd in American Journal of Preventive Medicine.

Vorige maand raakt in het vakblad JAMA Internal Medicine ook al bekend dat de suikerindustrie 50 jaar geleden onderzoek van Harvard-wetenschappers sponsorde waarin werd beweerd dat verzadigd vet de hoofdoorzaak is van hartziektes en waarin de schadelijke effecten van suiker werden teniet gedaan.

(IPS/TE)

Volgens een studie van de Universiteit van Boston hebben de twee frisdrankgiganten van 2011 tot 2015 96 gezondheidsorganisaties, waaronder de American Heart Association, de American Diabetes Association and de Centers for Disease Control and Prevention, geld toegestoken. Drieëntachtig organisaties aanvaardden geld van Coca-Cola, een van PepsiCo en twaalf van beide bedrijven.Bovendien ontdekten onderzoekers Daniel Aaron en Michael Siegel dat Coca-Cola en PepsiCo tijdens deze periode campagne gevoerd hebben tegen 28 Amerikaanse wetsvoorstellen die erop gericht waren om de frisdrankconsumptie te beperken.Aaron en Siegel waren erg verbaasd toen ook de Amerikaanse Diabetesvereniging en het Diabetesonderzoeksfonds op de lijst bleken te staan van organisaties die sponsoring van de frisdrankproducenten hebben aanvaard.Volgens de auteurs van de studie is het precies zoals met de tabaks- en alcoholindustrie: de frisdrankproducenten "misbruiken bedrijfsfilantropie als een marketingtruc om de gezondheidsorganisaties die anders tegen hun producten zouden pleiten, het zwijgen op te leggen."De onderzoekers roepen gezondheidsorganisaties op om fondsen van soortgelijke bedrijven in de toekomst te weigeren.De consumptie van suikerhoudende frisdrank is de laatste jaren veelbesproken omdat er een duidelijke link bestaat met de ontwikkeling van obesitas, diabetes en hartziekten.De studie is vandaag gepubliceerd in American Journal of Preventive Medicine.Vorige maand raakt in het vakblad JAMA Internal Medicine ook al bekend dat de suikerindustrie 50 jaar geleden onderzoek van Harvard-wetenschappers sponsorde waarin werd beweerd dat verzadigd vet de hoofdoorzaak is van hartziektes en waarin de schadelijke effecten van suiker werden teniet gedaan. (IPS/TE)