‘Federale overheid moet kinderen beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding’

© Belga

‘Reclame voor ongezonde voeding doet kinderen zin krijgen in deze producten’, zegt het Vlaams Instituut Gezond Leven. ‘Ze zeuren dan bij hun ouders om de producten te kopen.’

Vlaams Instituut Gezond Leven wil dat de federale overheid kinderen en jongeren beschermt tegen reclame voor ongezonde voeding. Ze vraagt om strengere criteria omdat in België en de rest van Europa steeds meer kinderen op jonge leeftijd aan overgewicht en obesitas lijden. ‘Reclame voor ongezonde voeding doet kinderen zin krijgen in deze producten’, zegt Loes Neven, senior stafmedewerker van Gezond Leven. ‘Ze zeuren dan bij hun ouders om de producten te kopen.’

Kinderen zijn erg vatbaar voor reclame, ook op ongezonde voeding, blijkt uit internationale studies. ‘Bovendien geloven kinderen dat een voedingsproduct met daarop hun favoriete tekenfilmfiguur ook echt lekkerder smaakt’, aldus Neven. Vandaag doet de voedingsindustrie aan zelfregulering, maar die schiet tekort, vindt het Instituut. Slechts 55 van de 637 voedingsbedrijven hebben ‘The Belgian Pledge’ ondertekend, een initiatief waarbij de ondertekenaars beloven om geen reclame te maken voor voedingsproducten die niet voldoen aan specifieke nutritionele criteria. Het gaat bijvoorbeeld om het gehalte aan suiker, vet en zout. ‘Helaas zijn die criteria veel minder streng dan de criteria van bijvoorbeeld de Wereldgezondheidsorganisatie’, zegt Loes Neven. ‘Met als gevolg dat reclame voor slechts een aantal voedingsproducten beperkt wordt.’

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt bovendien dat de meeste voedingsfabrikanten geen inspanningen doen om jonge kinderen te beschermen tegen online reclame voor ongezonde voeding en dranken. Waar een sterk overheidsbeleid bestaat, daalt de verkoop van ongezonde voeding. Het Vlaams Instituut Gezond Leven dringt aan op overheidsregulering waarbij de overheid samen met een groep van experten criteria vastlegt. Het is ook de overheid die sancties moet kunnen vastleggen en toepassen als de regels worden overtreden, vindt het instituut.

Partner Content