Winkelketen Lidl prijst met paginagrote krantenadvertenties goedkope mango's aan. Volgens de advertentie krijg je van mango's eten 'serieuze goesting in vogelen, de horizontale tango dansen, Bumsen (op z'n Duits), sexy time...'. De advertentie stelt dan ook: 'Mango eten is dus goed voor je libido.'
...

Winkelketen Lidl prijst met paginagrote krantenadvertenties goedkope mango's aan. Volgens de advertentie krijg je van mango's eten 'serieuze goesting in vogelen, de horizontale tango dansen, Bumsen (op z'n Duits), sexy time...'. De advertentie stelt dan ook: 'Mango eten is dus goed voor je libido.' De tropische mangoboom komt vooral in Zuidoost-Azië voor. In India zijn boom en vrucht heilig. Maar is ze goed voor het libido? Marleen Finoulst, arts en hoofdredacteur van het maandblad Bodytalk, kent wel meer fruit en groente waarvan wordt beweerd dat ze het libido verhogen. 'Het wordt ook gezegd van papaja, kokosnoot, kersen, watermeloen, banaan, avocado enzovoort. Ook selder en oesters worden als afrodisiacum voorgesteld. Wetenschappelijk is daar ongeveer niets van bewezen. Meestal slaat dat zogenaamde lustopwekkende effect gewoon op de vorm die doet denken aan genitaliën. Trouwens, als het zou kloppen, zou Lidl ze wellicht niet voor 2 euro aanbieden.' Het libidoverhaal noemt Finoulst 'zeker niet waar'. Volgens Isabelle Colbrandt, woordvoerster van Lidl, is de link tussen mango en libido niet zomaar uit de lucht gegrepen. 'In mango zit vitamine E, en dat kan helpen voor het libido. Je moet er dan wellicht eerst honderd eten, dus die advertentie voor twee mango's is een humoristische uitvergroting. We willen mensen vooral aanzetten om voor gezonde voeding te kiezen.' Wat klopt er van die vitamine E, die sommige voedingsexperts de 'seksvitamine' noemen? Volgens Finoulst heeft vitamine E geen enkel libido-effect. 'Ook de vitamines A en C die in mango zitten hebben geen sekseffect. Wat wel klopt, is dat een vitaminetekort je energie aantast en dat je dan minder fut hebt. Mensen die bijvoorbeeld vooral junkfood eten, hebben minder energie en voelen zich minder goed, en dan heeft dat wellicht ook een negatief effect op het libido.' Ook Patrick Mullie, voedingsdeskundige aan de VUB, is onverbiddelijk in zijn oordeel. 'Dat effect op het libido is pure onzin. Een uniek voedingsmiddel of superfood voor wat voor gezondheidsclaim dan ook bestáát niet. Het gaat altijd over een geheel aan factoren en een gezonde levensstijl. Niet roken, veel bewegen, geen overgewicht enzovoort.' Finoulst noemt mango 'gewoon gezond fruit, maar zonder allerlei specifieke eigenschappen. Er is geen enkele vrucht die het libido verhoogt. Misschien had Lidl net een grote levering mango's binnengekregen?' Isabelle Colbrandt wijst er nog op dat de advertentie maar een onderdeel is van een grote campagne die allerlei groenten, fruit en vis promoot. 'De advertenties vergroten enkele kleine items uit en geven er een wat absurde draai aan, zoals bij de mango. We pleiten vooral voor verse voeding, onze reclame heeft geen enkele gezondheidsclaim.' De campagne werd bedacht door reclamebureau BBDO. Mullie denkt dat vooral de scherpe concurrentie tussen de zogenaamde 'hard discounters' zulke 'grove' reclame uitlokt. 'Lidl zoekt sensatie en seks verkoopt, hoe je het ook verpakt. Het is niet de eerste keer dat Lidl een loopje neemt met de waarheid. Marketing is voor het bedrijf belangrijker dan wetenschappelijke correctheid.'