Eén op vijf jongeren heeft gehoorschade: Leuvense horeca onderneemt actie

De gevolgen van gehoorschade kunnen verschrikkelijk zijn. © StampMedia

In Leuven werd de ‘Barcode’ gelanceerd, een gedragscode voor horecabezoekers. De code komt er op initiatief van de horeca-uitbaters, in samenspraak met stad en politie. Het eerste luik van de campagne focust op gehoorschade. “Eén op vijf jongeren lijdt vandaag aan oorsuizen. Het is hoog tijd voor actie.”

“Het was hoog tijd dat er actie werd ondernomen tegen gehoorschade, want wel één op vijf jongeren lijdt vandaag aan tinnitus of oorsuizen, een onomkeerbare aandoening”, zegt de Leuvense Schepen van Leefmilieu Mohamed Ridouani (SP.A). “Er moet dus volop worden ingezet op preventie en bewustmaking. Daarom installeerden we decibelmeters in alle horecazaken, maar lanceren we nu ook een uitgebreide sensibiliseringscampagne online en in de straten van Leuven.”

“Ik ben zeer tevreden dat dit project gedragen wordt door de hele Leuvense horeca”, vervolgt de schepen. “Toen het stadsbestuur voorstelde om decibelmeters te installeren in alle zaken, was er oorspronkelijk immers heel wat tegenkanting van de uitbaters. Begrijpelijk, want het was maar weer een extra regel waaraan ze moesten voldoen. Maar dankzij een constructieve dialoog zijn we nu tot deze totaalcampagne gekomen.”

Weerklank op nationaal niveau?

Die campagne werd vrijdag op opvallende wijze in gang gezet door de schepen, de Leuvense politie en de horeca-uitbaters. Samen gingen ze op terrassen en café’s onder andere gratis oordopjes uitdelen. De actie werd luister bijgezet – of net niet – door onaangename pieptonen die weerklonken door de straten, om te illustreren wat het effect kan zijn van onvoldoende gehoorbescherming.

“Ik hoop dat deze actie weerklank krijgt op nationaal en internationaal niveau”, vertelt Ridouani. “De wet-Schauvliege (die bepaalde geluidsnormen vastlegt, nvdr.) is een goede aanzet, maar laat te veel ruimte. Een concrete campagne als deze, die bovendien met zijn strakke beeldvorming en humoristische toon echt aansluit bij de leefwereld van jongeren, is wat we nodig hadden”, weet hij.

Jongeren aanspreken

Naast de gratis oordopjes worden in het licht van de campagne duizenden bierkaartjes verspreid. Verder werd ook een filmpje gelanceerd, en wordt ingezet op sociale media en op de hulp van de Leuvense café-uitbaters zelf. “Laat ons hopen dat we hiermee echt aandacht kunnen vestigen op de mogelijke gevolgen van gehoorschade, want die kunnen verschrikkelijk zijn. Daar zijn veel te weinig jongeren zich vandaag bewust van”, legt Ridouani uit.

De Barcode, een initiatief van Leuvense horeca-uitbaters in samenspraak met stad en politie, bevat ook aanbevelingen rond nachtlawaai, discriminatie, alcoholmisbruik en dergelijke. Het eerste thema dat wordt uitgelicht is gehoorschade, en dan vooral bij jongeren. “Om de paar maanden willen we een bepaald thema in de spotlights zetten”, vertelt Evert Thys van de vzw Oude Markt, een groepering horecazaken vernoemd naar Leuvens bekendste uitgaansplein. “Zo blijft de boodschap beter hangen bij het brede publiek.”

De campagne tegen gehoorbeschadiging wordt ook ondersteund door de KU Leuven. Een belangrijk aspect volgens Ridouani: “Eén op drie inwoners van Leuven is verbonden aan de universiteit. De studenten vormen bovendien het grootste publiek voor veel Leuvense bars. De samenwerking is dus onontbeerlijk”, besluit Ridouani.

© 2015 – C.H.I.P.S. StampMedia – Maya Witters

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content