De leermogelijkheden van 15 maand oude baby's gaan erop achteruit wanneer ze in weliswaar alledaagse, maar stressvolle situaties geplaatst worden zoals bijvoorbeeld de ouders die de kamer verlaten, een vreemde die naast hen zit of een speelgoedrobot die luide muziek speelt.

Psychologen van twee Duitse universiteiten ontdekten dat de kinderen meer van het 'stresshormoon' cortisol produceren wanneer ze zich in zulke situaties bevinden, waardoor ze een meer conservatief gedrag vertonen.

Het is al langer geweten dat dit ook bij volwassenen gebeurt, maar de Duitse studie, die gepubliceerd werd in het wetenschappelijk vakblad PNAS, is de eerste die aantoont dat ook jonge kinderen hieraan onderhevig zijn.

Onbekende spelmanieren

Sabine Seehagen van de universiteit van Bochum en Norbert Zmyj van de universiteit van Dortmund bestudeerden 26 kinderen, die allemaal 15 maanden oud waren. De helft van hen werd geconfronteerd met een stressvolle situatie.

Die laatste groep was duidelijk minder geneigd om onbekende spelmanieren uit te proberen tijdens een leeroefening waarbij oplichtende knopjes moesten worden ingedrukt.

'Als kinderen herhaaldelijk worden blootgesteld aan stress en daardoor geen alternatief gedrag uitproberen, kan dit een negatief effect hebben op hun leermogelijkheden', zegt professor Seehagen. 'Het effect moet verder bestudeerd worden met meer onderzoek.' (TE)

De leermogelijkheden van 15 maand oude baby's gaan erop achteruit wanneer ze in weliswaar alledaagse, maar stressvolle situaties geplaatst worden zoals bijvoorbeeld de ouders die de kamer verlaten, een vreemde die naast hen zit of een speelgoedrobot die luide muziek speelt. Psychologen van twee Duitse universiteiten ontdekten dat de kinderen meer van het 'stresshormoon' cortisol produceren wanneer ze zich in zulke situaties bevinden, waardoor ze een meer conservatief gedrag vertonen. Het is al langer geweten dat dit ook bij volwassenen gebeurt, maar de Duitse studie, die gepubliceerd werd in het wetenschappelijk vakblad PNAS, is de eerste die aantoont dat ook jonge kinderen hieraan onderhevig zijn. Sabine Seehagen van de universiteit van Bochum en Norbert Zmyj van de universiteit van Dortmund bestudeerden 26 kinderen, die allemaal 15 maanden oud waren. De helft van hen werd geconfronteerd met een stressvolle situatie. Die laatste groep was duidelijk minder geneigd om onbekende spelmanieren uit te proberen tijdens een leeroefening waarbij oplichtende knopjes moesten worden ingedrukt. 'Als kinderen herhaaldelijk worden blootgesteld aan stress en daardoor geen alternatief gedrag uitproberen, kan dit een negatief effect hebben op hun leermogelijkheden', zegt professor Seehagen. 'Het effect moet verder bestudeerd worden met meer onderzoek.' (TE)