Zoals elke gezondheidswerker wordt ook de tandarts blootgesteld aan infectieziekten die door zijn patiënten kunnen worden overgedragen. Door de korte afstand tussen tandarts en patiënt worden bacteriën en virussen via speeksel, bloed en secreties uit neus en keel makkelijk van de ene op de andere overgedragen. Om infectieziekten zoals herpes, hepatitis, griep en zelfs tuberculose te vermijden is bescherming van handen, mond en ogen een must.

Verder veroorzaken de werkomstandigheden specifieke problemen ter hoogte van de wervelzuil, met soms herhaalde werkonbekwaamheid als gevolg, en in sommige gevallen zelfs een volledige stopzetting van de praktijk. De gehoorscherpte, visus, huid en longen worden evenmin gespaard.

Wie is bang voor wie?

Opvallend is wel dat de patiënt een bron van stress blijkt te zijn voor 39% van de tandartsen. Hier volgt de hit-parade: angstige patiënten (61%), patiënten met een algemene risicovolle aandoening (53%) en kinderen (20%). Andere bronnen van stress zijn faalangst (59%), accidenten tijdens de behandeling (57%), vrees om de patiënt pijn te doen (39%), hem te ontgoochelen en eventueel te verliezen (28%), bekommernis over een mogelijk juridisch proces van een ontevreden klant (11%). Over het algemeen zijn jongere tandartsen daarvoor het meest gevoelig.

C.M. (Artsenkrant)

Zoals elke gezondheidswerker wordt ook de tandarts blootgesteld aan infectieziekten die door zijn patiënten kunnen worden overgedragen. Door de korte afstand tussen tandarts en patiënt worden bacteriën en virussen via speeksel, bloed en secreties uit neus en keel makkelijk van de ene op de andere overgedragen. Om infectieziekten zoals herpes, hepatitis, griep en zelfs tuberculose te vermijden is bescherming van handen, mond en ogen een must. Verder veroorzaken de werkomstandigheden specifieke problemen ter hoogte van de wervelzuil, met soms herhaalde werkonbekwaamheid als gevolg, en in sommige gevallen zelfs een volledige stopzetting van de praktijk. De gehoorscherpte, visus, huid en longen worden evenmin gespaard. Opvallend is wel dat de patiënt een bron van stress blijkt te zijn voor 39% van de tandartsen. Hier volgt de hit-parade: angstige patiënten (61%), patiënten met een algemene risicovolle aandoening (53%) en kinderen (20%). Andere bronnen van stress zijn faalangst (59%), accidenten tijdens de behandeling (57%), vrees om de patiënt pijn te doen (39%), hem te ontgoochelen en eventueel te verliezen (28%), bekommernis over een mogelijk juridisch proces van een ontevreden klant (11%). Over het algemeen zijn jongere tandartsen daarvoor het meest gevoelig. C.M. (Artsenkrant)