Frédérique Neys

De paradox van de zorgsector: van massaproductie naar superioriteit

Frédérique Neys Fysiotherapeut en oprichtster van VIRTUS Clinic

De huidige gezondheidszorg staat voor een belangrijke uitdaging. De gezondheidskost groeit sneller dan de economie en de eerste digitale health labs staan in de steigers. Een copernicaanse omwenteling dient zich aan.

De drang naar perfectie, individualisatie en personalisatie is groot. Allen willen we aanschouwd worden als een uniek exemplaar. Toch hechten we meer belang aan precisie en nauwkeurigheid van onze wagen of huishoudtoestellen, dan van ons eigen lichaam.

De paradox van de zorgsector: van massaproductie naar superioriteit.

Zo kan met behulp van data-analyse perfect voorspeld worden wanneer een volgend onderhoud van je wagen vereist is. Trotse eigenaars van Tesla kunnen hun rijstijl-DNA permanent monitoren en de robotgrasmaaier weet exact wanneer het tijd wordt om het gras te maaien. Een jaarlijkse bloedcontrole levert een dozijn aan resultaten op die vergeleken worden met standaard gemiddelde waarden. In het kader van het streven naar perfectie zal een vergelijking met gemiddelde waarde niet meer worden geduld.

De interesse om je persoonlijk DNA in kaart te brengen, is tekenend voor de drang om gezondheid in eigen handen te nemen. We evolueren naar een gezondheidszorg waarbij elk individu controle krijgt over het lichamelijk functioneren. Als zorginstellingen willen blijven voldoen aan de groeiende eis van patiënten, zullen ze verplicht worden om te evolueren naar service-instellingen met een unieke persoonlijke aanpak. De huidige generatie zal de laatste generatie zijn die zo weinig weet over de fitheid en constitutie van het eigen lichaam.

Met de stijgende interesse om gezondheid in eigen handen te nemen is de evolutie van een re- naar een proactief gezondheidsstelsel ingezet. Het is een onjuist denkpatroon geneeskunde louter te aligneren met terug gezond maken. De focus van behandeling dient overgeschakeld te worden naar preventie.

We willen allemaal aanschouwd worden als een uniek exemplaar.

Dankzij de smartphone beschikt elk van ons reeds over een eigen draagbaar health lab. Applicaties bieden de mogelijkheid om basisonderzoeken zelf uit te voeren. Medici worden experts in de analyse van de beschikbare data. Het constant monitoren van lichamelijke parameters zorgen tevens voor bewustwording en verantwoordelijkheid. Het wijzigt de rolverdeling waarbij de verantwoordelijkheid wordt gelegd bij het individu, met de zorgverstrekker als expert.

De specialist-patiënt relatie van de toekomst wordt een digitale en een menselijke relatie. Steven Van Belleghem formuleerde de transformatie van de klantenrelatie recent in When Digital Becomes Human als: ‘Het succes zal komen door de digitale perfectie te koppelen aan menselijke emotie. Hoe sterker de emotionele relatie, hoe groter het succes’, dit zal ook gelden voor de medische wereld.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content