Daar is de Ice Bucket Challenge opnieuw

© Belga Image

De ALS Liga België heeft in Leuven een tweede editie gelanceerd van de ALS Ice Bucket Challenge om aandacht te vragen voor de dodelijke ziekte ALS en het onderzoek financieel te steunen.

Bij de lancering maandag kregen de acteurs Leah Thys, Marleen Merckx, Erik Goris, Mong Rosseel, model Annouck Lepère als ambassadeurs van de campagne evenals Evy Reviers, ceo van ALS Liga België, als eerste een emmer ijskoud water over hun hoofd.

17 miljoen filmpjes

De ALS Ice Bucket Challege was vorig jaar wereldwijd een immens succes met meer dan 17 miljoen filmpjes die op Facebook geplaatst werden van mensen die het ijskoude water over hun hoofd kregen. Wie die dit deed, kon anderen nomineren en bedragen opleggen die deze moesten doneren als ze de uitdaging al dan niet aangingen.

Wereldwijd bracht de campagne in 2014 215 miljoen euro op, waarvan 310.000 euro in ons land. In België ging het geld naar het Belgische luik van Project MinE, het grootste DNA-onderzoek ter wereld.

Ambassadeurs

‘Internationaal is beslist van elk jaar in augustus een nieuwe ALS Ice Bucket Challenge te lanceren tot er een behandeling gevonden is tegen deze ziekte’, aldus Reviers.

In België heeft de actie alvast de steun van een aantal BV’s. Ook Herman Van Rompuy, Simon Mignolet, Kate Ryan, David Davidse en Marc Pinte meldden zich aan als ambassadeur van de campagne.

ALS (of Amytrofische laterale sclerose) is een dodelijk, neurologische ziekte waarbij de motorische zenuwcellen in het ruggenmerg, de hersenstam en de motorische schors van de hersenen afsterven. Daardoor ontstaat progressief krachtsverlies en verlamming, die uiteindelijk tot de dood leidt als gevolg van de verlamming van de ademhalingsspieren. België telt een duizendtal ALS-patiënten. De ziekte kan iedereen treffen, maar begint meestal op volwassen leeftijd tussen 40 en 60 jaar oud. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content