Onze enquête over pijn, die u afgelopen voorjaar kon invullen, heeft ons verrast. Eerst en vooral omdat zoveel mensen nagenoeg dagelijks pijn ervaren. In Europa, ook in België, kampt gemiddeld 1 op de 5 met chronische pijn. Ter vergelijking: 1 op de 10 heeft diabetes type 2. Terwijl er voor die laatste patiënten goed uitgestippelde zorgpaden bestaan, blijven pijnpatiënten vaak in de kou staan.
...

Onze enquête over pijn, die u afgelopen voorjaar kon invullen, heeft ons verrast. Eerst en vooral omdat zoveel mensen nagenoeg dagelijks pijn ervaren. In Europa, ook in België, kampt gemiddeld 1 op de 5 met chronische pijn. Ter vergelijking: 1 op de 10 heeft diabetes type 2. Terwijl er voor die laatste patiënten goed uitgestippelde zorgpaden bestaan, blijven pijnpatiënten vaak in de kou staan. Chronische pijnpatiënten blijven te veel onder de radar. Dat heeft grotendeels met de aard van de klacht te maken. Chronische pijn is subjectief en niet meetbaar. De aanslepende pijn heeft ook geen waarschuwingsfunctie zoals acute pijn, en vaak zijn geen duidelijke oorzaken te vinden. Er loopt iets mis met de verwerking van pijnprikkels, wordt vermoed. Pijnstilling houdt het leven wel leefbaar, maar echt pijnvrij zijn veel patiënten nooit. Gevraagd naar wat ze zoal doen om de pijn te verzachten, antwoordde 1 op de 3 respondenten: bewegen. Een verrassend hoog cijfer. Laat bewegen nu net het thema zijn van 'Let's Move', de campagne van de European Pain Federation (EPF), die nog tot 2020 loopt. Volgens de voorzitter van EPF, professor Bart Morlion (UZ Leuven), die ook meewerkte aan onze enquête, mag het belang van bewegen voor chronischepijnpatiënten gewoon niet onderschat worden. Fysiek actief zijn vermindert de pijn en verbetert de levenskwaliteit. Ermee starten is vaak nog het moeilijkst. Daarom is het belangrijk om zich een haalbaar doel te stellen, zoals een korte wandeling om de paar dagen. Kies altijd iets wat je leuk vindt. Wat motiverend werkt, is je activiteiten bijhouden in een schriftje of op de computer. Eens je doel bereikt, stel je het bij en ga je weer een stapje verder. De moeite wordt beloond, want diverse grote overzichtsstudies (Cochrane) bewijzen dat fysieke activiteit de ernst van chronische pijn vermindert. En belangrijk: bewegen schaadt het lichaam van de chronischepijnpatiënten niet. Chronische ruglijders, bijvoorbeeld, krijgen de raad zoveel mogelijk te bewegen. Daarbij mag je zelfs over je pijngrenzen gaan. Kortom, bewegen is een geweldig medicijn, dat ook preventief werkt. Fysiek actieve personen lopen 40% minder risico om lage rugpijn te ontwikkelen en 50% minder risico op artrose (heup en knie).