Mensen die veel sporten, doen dat vooral omdat het hen een goed gevoel geeft. Ze voelen zich lekker na de inspanning, ook al was die loodzwaar. Fysiek bezig zijn maakt hen energiek en krachtig, scherper in hun reacties, uitgerust en relaxed, ook omdat ze beter slapen en minder last hebben van muizenissen. Als ze bewegen, verwaait de stress en laden hun batterijen weer op. Beweging is een krachtig medicijn, ook voor de geest.
...

Mensen die veel sporten, doen dat vooral omdat het hen een goed gevoel geeft. Ze voelen zich lekker na de inspanning, ook al was die loodzwaar. Fysiek bezig zijn maakt hen energiek en krachtig, scherper in hun reacties, uitgerust en relaxed, ook omdat ze beter slapen en minder last hebben van muizenissen. Als ze bewegen, verwaait de stress en laden hun batterijen weer op. Beweging is een krachtig medicijn, ook voor de geest. Sportieve mensen hebben minder last van depressieve neigingen, angstaanvallen en stress. Ze voelen zich zekerder van zichzelf. Om die innerlijke rust te bereiken hoef je niet eens zwaar aan de slag te gaan; ook een beperkte inspanning kan het gemoed substantieel opfrissen. Als je gaat wandelen, is de waarschijnlijkheid groot dat je hoofd na verloop van tijd begint op te klaren, zeker als je de grote, open natuur opzoekt. Beweging versterkt dat effect nog. Als je beweegt, scheiden de spieren stoffen af die veel meer doen dan alleen maar de beweging ondersteunen. Endorfines en andere hormoonachtige stoffen dragen rechtstreeks bij tot het geluksgevoel en onderdrukken gevoelens van angst, stress, onzekerheid en gelatenheid. Ontstekingsremmers, groei- en zo veel andere factoren stimuleren allerhande lichaamsfuncties, zoals de afweer, de spijsvertering en de aanmaak van verbindingen tussen hersencellen. Door dat alles gaan lichaam en geest beter functioneren. Fysieke activiteit wordt wereldwijd dan ook steeds vaker ingezet als een onderdeel van de behandeling van mentale problemen. Beweging heeft een veel krachtiger en positiever impact op het algemene fysieke en mentale welzijn dan geneesmiddelen, onder meer omdat het patiënten niet opzadelt met ongewenste effecten. Je hoort mensen weleens zeggen dat ze sporten om van hun frustraties af te raken. Als beweging mentale rust brengt, kan het dan ook bescherming bieden tegen felle emoties, zoals woede- of angstaanvallen? Kan het helpen om uitbarstingen te voorkomen? Een goede vraag, meenden Amerikaanse onderzoekers. Ze plukten 16 jonge mannen uit een groep van 430 bereidwillige studenten. De 16 werden uitgekozen voor hun iets korter lontje. Er was niet veel nodig om hen boos te maken en in woede te doen ontvlammen. Voor en na een stevige fietstocht kregen ze beelden te zien, zowel van aangename scènes als van confronterende die reacties van angst en woede konden uitlokken. Ondertussen werd hun hersenactiviteit geregistreerd en vulden ze een vragenlijst in zodat de onderzoekers een zicht kregen op hun emotionele reacties. De resultaten wezen op een subtiel effect, dat je kunt uitsplitsen in een verschil tussen stemming en emotie. Stemming verwijst naar een gevoel dat langere tijd aanhoudt, emotie omvat kort opflakkerende gevoelens. Je kunt een hele dag in een gelukkige stemming verkeren, maar plots overvallen worden door intense angst of vreugde naar aanleiding van een onverwachte gebeurtenis. Bij de test bleek de stemming van de deelnemers globaal rustiger en minder opgejaagd na de fysieke inspanning, maar schokkende beelden konden nog altijd felle reacties uitlokken. Uit dat eerste onderzoek naar het verschil in effect van fysieke inspanning op stemming en emoties blijkt dat sport en fysieke inspanningen een beschermingswal kunnen opwerpen tegen irritatie en mentale onrust, maar niet tegen uitbarstingen van grote gevoelens. Zelfs na een stevige training kunnen mensen behoorlijk uit de bol gaan. Algemeen zijn ze echter meer zen. En dat is toch waar we het voor doen: de rustige voldoening die na een inspanning zo lekker over je heen komt golven.