1. Een gezonde volwassene produceert één keer per dag stoelgang.

Fout: Het stoelgangpatroon is zeer individueel. De ene ontlast 3 keer per dag, een ander 2 keer per week. Je ondervindt zelf wel wanneer het hinderlijk wordt.

2. Constipatie is meestal een kwestie van levenswijze.

Juist: Weinig drinken, vezelarme voeding en een gebrek aan beweging zijn de voornaamste oorzaken.

3.Gebrek aan eetlust kan een gevolg zijn van constipatie.

iStock
© iStock

Juist: Weinig eetlust is naast buikpijn en een opgeblazen gevoel een klassiek symptoom bij constipatie.

4.Bananen hebben een verstoppend effect.

Fout: Bananen zijn vezelrijk en gaan verstopping tegen. Enkel de groene, onrijpe vertragen de darmtransit.

5. Veel koffie drinken helpt bij verstopping.

Fout: Te veel koffie leidt tot uitdroging en werkt verstoppend, terwijl 1 kop 's morgens de transit wel bevordert.

6.Bewegen stimuleert de toiletdrang.

Juist: Bewegen maakt je darmen wakker en bevordert de toiletdrang.

7. Als je verstopt bent, eet je het best enkele dagen vezelarme producten.

Thinkstock
© Thinkstock

Fout: Vezelrijke producten, zoals volkorenbrood, fruit en groenten, bevorderen de darmtransit.

8.Laxeermiddelen zijn nuttig, maar gebruik ze niet te lang.

Juist: De meeste laxeermiddelen zijn hooguit geschikt voor enkele dagen. Lees aandachtig de bijsluiter.

9.'Luie darmen' is een uitdrukking die op niets slaat.

Fout: Weinig lichaamsbeweging en vezelarme voeding maken je darmen op termijn echt lui en traag.

10. Een glas lauw water op de nuchtere maag kan helpen bij constipatie.

Juist: Zeker het proberen waard. En blijf de hele dag door voldoende (fris) water drinken.

1. Een gezonde volwassene produceert één keer per dag stoelgang. Fout: Het stoelgangpatroon is zeer individueel. De ene ontlast 3 keer per dag, een ander 2 keer per week. Je ondervindt zelf wel wanneer het hinderlijk wordt.2. Constipatie is meestal een kwestie van levenswijze. Juist: Weinig drinken, vezelarme voeding en een gebrek aan beweging zijn de voornaamste oorzaken.3.Gebrek aan eetlust kan een gevolg zijn van constipatie. Juist: Weinig eetlust is naast buikpijn en een opgeblazen gevoel een klassiek symptoom bij constipatie.4.Bananen hebben een verstoppend effect. Fout: Bananen zijn vezelrijk en gaan verstopping tegen. Enkel de groene, onrijpe vertragen de darmtransit.5. Veel koffie drinken helpt bij verstopping. Fout: Te veel koffie leidt tot uitdroging en werkt verstoppend, terwijl 1 kop 's morgens de transit wel bevordert.6.Bewegen stimuleert de toiletdrang. Juist: Bewegen maakt je darmen wakker en bevordert de toiletdrang.7. Als je verstopt bent, eet je het best enkele dagen vezelarme producten. Fout: Vezelrijke producten, zoals volkorenbrood, fruit en groenten, bevorderen de darmtransit.8.Laxeermiddelen zijn nuttig, maar gebruik ze niet te lang.Juist: De meeste laxeermiddelen zijn hooguit geschikt voor enkele dagen. Lees aandachtig de bijsluiter.9.'Luie darmen' is een uitdrukking die op niets slaat. Fout: Weinig lichaamsbeweging en vezelarme voeding maken je darmen op termijn echt lui en traag.10. Een glas lauw water op de nuchtere maag kan helpen bij constipatie. Juist: Zeker het proberen waard. En blijf de hele dag door voldoende (fris) water drinken.