Australië: aantal rokers daalt door ‘neutrale verpakking’

Aan de voorkant "neutraal", aan de achterkant confronterend © Reuters

De “neutrale” pakjes sigaretten, die zeer controversieel waren bij hun introductie, zijn intussen volgens een studie goed geaccepteerd door Australische rokers. Uit een andere studie blijkt dat de “neutrale” pakjes, samen met een fikse prijsverhoging, het aantal rokers gevoelig deed dalen.

Op de “neutrale” pakjes is het merk enkel onderaan te lezen, in een klein, wit en voor ieder merk uniform lettertype, tegen een groenbruine achtergrond.

Verder confronteren de pakjes rokers met beelden van mogelijke gevolgen van hun gewoonte. De beelden, een door gangreen rottende voet bijvoorbeeld, zijn vaak choquerend. Daarnaast bevatten de pakjes tekst en uitleg over de gevolgen van roken, én het nummer van een hulplijn.

Iets meer dan een kwart van de Australische rokers (28 procent) stond achter de maatregel voor ze in 2011-2012 werd ingevoerd. Intussen is het aantal voorstanders gestegen tot de helft (49 procent). Het aandeel tegenstanders is gedaald tot 34,7 procent, zo klinkt het in een studie die gepubliceerd werd in het tijdschrift Tobacco Control.

Pionier

Australië was het eerste land ter wereld dat de maatregel invoerde. Andere landen, zoals Frankrijk, Groot-Brittannië en Ierland, gaven al aan dat ze het voorbeeld zullen volgen. De nieuwe Belgische regering heeft niet aangegeven dat ze zulke pakjes zal invoeren.

De studie, die uitgevoerd werd tussen 2007 en 2013 bij 6.384 personen, toont verder aan dat vooral lichtere rokers en rokers die van plan waren te stoppen hun mening hebben bijgesteld over de neutrale pakjes. Verstokte rokers blijven duidelijk veel sceptischer.

Australië heeft, met de introductie van het “neutrale” pakje, ook fors de prijs van dat pakje verhoogd (tot een veelvoud van de Belgische prijs). Volgens een studie is het aantal “dagelijkse rokers ouder dan 14 jaar” afgenomen van 15,1 procent van de bevolking in 2010 naar 12,8 procent in 2013.

(Belga/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content