Dat cafeïne, alcohol en nicotine onze slaap verstoren, valt weleens in dovemansoren. We raken nu eenmaal niet graag aan onze genotsmiddelen. Tenzij misschien als we beter begrijpen wat ze precies met onze slaap doen.

Het lijkt voor sommigen bijna een ritueel: een biertje na het wielrennen, hardlopen of voetballen. Of twee. Of drie. De ultieme beloning voor je inspanning, maar draagt het werkelijk bij aan een goed herstel van je lichaam? Helaas... alcohol drinken na het sporten heeft wat nadelen.

Februari is Tournée Minérale-maand. Neem jij je voor geen alcohol te drinken, maar spreekt het vooruitzicht van weinig inspirerende softdrinks je niet meteen aan? Dan is er goed nieuws: het bruist van de alternatieven.

'Gewoontedrinken zou bepaalde circuits in de hersenen veranderen', schrijft Marleen Finoulst. Daardoor denk je aan alcohol wanneer je in bepaalde situaties komt. 'Een alcoholvrije maand maakt je bewuster van je trek in alcohol en van hoe die flessen wijn en glazen bier stilaan onmisbaar zijn geworden.'

Britse onderzoekers hebben aangetoond waarom je maar moeilijk van de chips of borrelnootjes af kan blijven nadat je een aantal glazen gedronken hebt. Alcohol consumeren zou onze hersenen ervan overtuigen dat we aan het uithongeren zijn.

Overheid en preventieorganisaties zetten geregeld campagnes op om te wijzen op de gevaren van alcohol. Moeten we ons als vijftigplussers extra aangesproken voelen?