10 stappen om gelukkige kinderen op te voeden

Vader en dochter © Thinkstock
Annelies Van Erp
Annelies Van Erp Medewerker van ngo Memisa

Ouders willen doorgaans maar één ding voor hun kinderen: dat ze gelukkig zijn. Maar hoe doet u dat, kinderen opvoeden tot gelukkige tieners?

Wanneer u aan ouders vraagt wat ze hun kinderen toewensen, luidt het antwoord ongetwijfeld: ‘dat ze gelukkig zijn’. Er is een heleboel informatie te vinden over hoe u uw kinderen opvoedt tot slimme wezens, of succesvolle jongvolwassenen. Dat schrijft het Amerikaanse magazine The Week. Maar hoe zorgt u voor gelukkige kinderen? The Week baseert zich op het werk van psychologe Christine Carter, die een heel boek schreef over het opvoeden van gelukkige kinderen.

“Soms is het moeilijk om een balans te vinden tussen datgene wat kinderen gelukkig maakt en wat goed voor ze is, maar die twee hoeven niet per definitie tegenstrijdig te zijn”, klinkt het. 10 wetenschappelijk bewezen stappen om gelukkige kinderen op te voeden:

1. Zorg dat u zelf gelukkig bent

De eerste stap om uw kinderen gelukkig te maken, is starten met wat egoïsme. Zorg er namelijk voor dat u zelf goed in uw vel zit en gelukkig bent. De gemoedstoestand van de ouders, straalt namelijk af op de kinderen. Depressieve moeders hebben ongelukkigere kinderen.

2. Leer relaties opbouwen

De meeste ouders weten wel dat het erg belangrijk is dat kinderen goed kunnen omgaan met andere personen, maar weinig ouders nemen de tijd om de kinderen dat ook daadwerkelijk aan te leren.

In haar boek stelt Carter dat het heuse ‘onderwijslessen’ hierover niet nodig zijn. De kinderen simpelweg aanmoedigen om kleine dingen te doen voor anderen, zou volstaan. Niet alleen hun sociale vaardigheden worden zo getraind. Door dingen te doen voor anderen, worden kinderen automatisch gelukkiger.

3. Verwacht geen perfectie

Ouders die hun kinderen opzadelen met moeilijke taken en hoge verwachtingen, hebben vaker kinderen met depressieve neigingen, klinkt het.

Tal van wetenschappelijke werken zijn het er over eens: Prijs inspanningen en in mindere mate natuurlijke talenten. “Wanneer we kinderen belonen voor hard werk, zullen ze bereid zijn dat verder te zetten.”

4. Leer hen optimistisch te zijn

Kinderen die meermaals gewezen worden op de vrolijke kant van gebeurtenissen, in plaats van de negatieve zijde, zullen minder snel uitgroeien tot depressieve pubers. Volgens Carter is het erg eenvoudig: “Optimisme leunt dicht aan bij geluk. Leer kinderen het eerste, zodat ze tegelijkertijd leren gelukkig te zijn.”

5. Emotionele intelligentie

Emotionele intelligentie is een vaardigheid, geen aangeboren eigenschap. Ervan uitgaan dat kinderen de eigen emoties wel natuurlijk zullen begrijpen, is volgens Carter geen goede weg naar succes. Wanneer ze worstelen met frustratie en woede, is het belangrijk om in te gaan op die gevoelens.

The Week haalt een voorbeeld aan. Stel dat het kind roept: ‘Ik ben zo kwaad op jou’, kan de ouder antwoorden met: ‘Je ben erg kwaad op mij. Vertel me waarom. Ben je teleurgesteld omdat er geen vriendje mag komen spelen?’

Zo identificeert u met uw kind, waardoor u aangeeft dat u de gevoelens begrijpt.

6. Zelfdiscipline

Kinderen die zichzelf beter in de hand hebben, gaan een rooskleurigere toekomst tegemoet. De bekende marshmallow test uit 1972 bewees dit al. Psycholoog Walter Mischel schotelde vierjarige kleuters een marshmallow voor. Hij vertelde ze dat ze deze direct op mochten eten. Of ze mochten ook een kwartier wachten, en dan kregen ze als beloning een extra marshmallow. Zo staan de kinderen op jonge leeftijd voor een gekend dilemma. Direct genot, of even doorbijten en daarna dubbel genot?

Later zocht Mischel de testpersonen opnieuw op en wat bleek: de kinderen die als vierjarige de verleiding niet konden weerstaan, hadden een lager zelfbeeld en meer problemen in relaties met anderen. De tieners die als kleuter wel het vermogen hadden om hun genot uit te stellen voor een groter doel, waren gelukkiger, socialer en haalden hogere cijfers op school.

7. Meer spelen

Volwassenen die gelukkig willen zijn, worden rond de oren geslagen met therapieën als mindfulness en meditatie. Ook bij kinderen blijken deze efficiënt te zijn, al is het een heuse uitdaging. Gelukkig is er een simpelere bezigheid met dezelfde uitwerking, namelijk spelen.

Maar kinderen brengen steeds minder tijd spelend door. De laatste twintig jaar is het spontane spelen met acht uur per week geslonken. Nochtans zijn die ongestructureerde speeltijden erg belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Ze leren onder meer hoe ze zich moeten gedragen in groep en hoe ze conflicten kunnen oplossen. Bovendien wakkert vrij spel de creativiteit aan.

8. Creëer een ‘gelukkige omgeving’

De omgeving waarin we leven beïnvloedt ons gedrag en onze gemoedstoestand constant. Voor kinderen betekent dat ze minder blootgesteld zouden moeten worden aan televisie. Wetenschappers ontdekten dat er een nauw verband is tussen geluk en het mijden van de televisie. Ook sociologen beamen dat gelukkige mensen minder televisie kijken, dan ongelukkige mensen.

9. Eet samen

Soms bevestigen wetenschappers wat onze grootouders al lang wisten: gezinsmaaltijden zijn belangrijk.

“Kinderen die geregeld samen eten met de ouders presteren beter op school, zijn socialer en stellen het ook beter in het leven in het algemeen. De gezinsmaaltijd voedt onze kinderen op tot verantwoorde en sociale burgers.” Dat zegt docente en doctor in de communicatiewetenschappen aan de UA Charlotte De Backer, die onderzoek voert naar tafelen en sociaal gedrag.

10. Gewoonte

Maak een gewoonte van vorige ‘geluksregels’, om optimaal succes te bereiken. Het is dan ook onmogelijk om ze allemaal tegelijkertijd toe te passen. Stap per stap, is dus de boodschap.

Bovendien zullen sommige ‘regels’, zoals minder televisie kijken, niet steeds evident toepasbaar zijn. Zoiets vraagt tijd. Belangrijk om in het achterhoofd te houden: perfectie bestaat niet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content