Véronique Goossens

Gezellig reclame bekijken, herkent u zich daarin?

Véronique Goossens Anker Kanaal Z

Ik ben een nachtmerrie voor de direct marketeer. Voor iemand als Dirk Oosterlinck dus, de marketeer bij bpost, die het postbedrijf onmisbaar wil maken in een tijdperk waarin papier en brieven verworden tot nostalgische objecten.

Ik ben een nachtmerrie voor de direct marketeer. Voor iemand als Dirk Oosterlinck dus, de marketeer bij bpost, die het postbedrijf onmisbaar wil maken in een tijdperk waarin papier en brieven verworden tot nostalgische objecten.

Dirk Oosterlinck is er volgens vriend en vijand de voorbije jaren in geslaagd om marketing directeurs in grote bedrijven ervan te overtuigen dat ze naast de klassieke reclame zoals TV-spots ook geadresseerd reclamedrukwerk de wereld in moeten sturen. En aan huis laten brengen door bpost uiteraard.

Nochtans is niets zo irritant als een brievenbus openmaken, die vol reclamedrukwerk zit. Ook al staat mijn naam erop, de brief verdwijnt ongeopend in de papiermand. Mocht ik er per ongeluk toch een openmaken, dan werp ik er hooguit een milliseconde een blik op. Wat een verspilling. En ergerlijk voor mijn papiermand, die sneller vol geraakt. En het wordt al helemaal onverteerbaar als er een plastic cellofaantje rond zit, want dan moet ik nog afval gaan sorteren ook.

Ik ben een uitzondering zo blijkt. Zowel Dirk Oosterlinck als bpost-topman Johnny Thijs, ook een marketeer, kunnen met een romantische waas in hun ogen vertellen over hoe fijn dat moment is als je na een zware dag thuiskomt en je brievenbus mag leegmaken. Gezellig reclame bekijken en desnoods met een magneet op je koelkast bevestigen. Herkent u zich daarin? 78 op de 100 van u wel, zo beweert Oosterlinck. Dat lijkt me wel een erg hoge score.

Nog zoiets, de klantenkaart bij mijn supermarkt. Ik heb ze in een milde bui ooit laten aanmaken, maar slechts een keer gebezigd. Een akelig idee vond ik het dat de retailer op de duur weet hoe mijn gezin er uit ziet, wat ik met mijn kookpotten uitvoer, hoeveel snoep ik verorber, welke geurtjes ik prefereer, hoe vaak ik mijn tanden poets en wat voor feestjes ik geef. Een echte aanslag op de privacy, en het vreemde is dat weinigen daar aanstoot aan blijken te nemen.

Ik probeer dus zo weinig mogelijk te maken te hebben met die al databases, waar ze persoonsgegevens van je bewaren, hoewel je dat niet helemaal kan uitsluiten natuurlijk. Maar hoezeer je ook je privéleven afschermt, via een andere poort laat je uiteraard massa’s gegevens achter. Zo kan Google aan de hand van mijn zoekopdrachten een veel completer en intiemer beeld van mijn leven schetsen. Een natte droom van elke direct marketeer om daar ooit de hand op te kunnen leggen.

Dirk Oosterlinck, managing director van “bpost op afspraak”, is te gast in Z-Talk Goossens, dit weekend op Kanaal Z.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content