Geschreven media kennen een homogeen geschreven tussentaal

(Belga) Over het gebruik van gesproken tussentaal is al veel inkt gevloeid, maar nu ontdekte een masterstudent aan de UGent een homogene geschreven tussentaal in de publieke geschreven media.

Voor zijn onderzoek analyseerde taalkundige Tomas De Cock 24 kranten, 20 tijdschriften, 20 stripverhalen, 20 televisie-uitzendingen en een reeks reclameboodschappen, samen goed voor 5.119 bladzijden tekst en 920 minuten televisie. Tijdens de analyse hield De Cock rekening met 24 tussentaalkenmerken: vier kenmerken kwamen telkens terug, onder meer het ge/gij-u-uw-systeem of verkleinwoorden eindigend op ‘-ke’ of het alternatieve lidwoordgebruik. Twintig kenmerken werden in meer of mindere mate aangetroffen. “Daaruit is gebleken dat er wel degelijk sprake is van een geschreven tussentaal”, aldus De Cock. “Meer nog: aangezien het systematisch dezelfde tussentaalkenmerken zijn die doorsijpelen in schrijftaal, kan zelfs gewaagd worden van een homogene geschreven tussentaal.” Van de kranten bleken Gazet van Antwerpen en Het Laatste Nieuws de hoogste tussentaaldichtheid te kennen, terwijl De Standaard het minst insijpeling liet optekenen. Dag Allemaal was het meest tussentalige tijdschrift, Flaire en Libelle waren de meest standaardtalige dagbladen. Van de strips bevat “Urbanus” het meeste tussentaal. Canvas schrijft het minst tussentaal in ondertitels, 2be het meest. Bijna alle reclameboodschappen bleken ook vatbaar voor tussentaal. De onderzoeker merkt op dat niet altijd de auteurs of eindredacteurs aan de oorzaak liggen, maar bijvoorbeeld ook de geïnterviewde. De Cock denkt dat tussentaal gebruikt wordt om zichzelf of anderen een specifieke schrijf- of spreekstijl toe te eigenen. “Daarnaast wordt een schrijftalige omgangstaal onder andere ingezet ter wille van de couleur locale, het doelpubliek of de specifieke afzetmarkt, de sensitief-auditieve perceptie of de amusementswaarde”, klinkt het. De Cock merkt ook op dat de infiltratie veelal onopgemerkt gebeurt. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content