Nach Holland

Gerard Groeneveld

De meidagen 1940 door Duitse ogen

WBooks, Zwolle 2018

160 blz., ? 29,95 ISBN 978 94 625 8245 3

De geschiedschrijving van de Tweede Wereldoorlog wordt verrijkt door eenlingen die zich met grote vastberadenheid vastbijten in één aspect. Otto Spronk was zo iemand, Henk van Capelle weet alles van Hitler. Gerard Groeneveld is de grote verzamelaar van foto’s die Duitse soldaten namen. Het Duitse leger propageerde deze hobby, verrassend genoeg (de Nederlandse legerleiding verbood het), zodat de verzamelaar van nu niet al teveel moeite lijkt te hebben nieuw materiaal te vinden. De amateurfotografie was bovendien in Duitsland razend populair, en betaalbaar. Maar zo makkelijk gaat dat bijeenharken niet. De opnamen raakten in de strijd verloren, belandden in privé-archieven, op vlooienmarkten, op internet. En als je ze al vindt, is het niet makkelijk om ze te beschrijven. Ze hebben nu ook een volstrekt andere functie: snapshots, gemaakt voor de familie, terwijl de fotograferende soldaten nu, zoals Groeneveld het verwoordt, ‘chroniqueurs van zijn eigen oorlog’ zijn geworden.

Het boek beschrijft de meidagen van ’40 van noord naar zuid. Daardoor krijgt het eerste deel enigszins het karakter van een ontspannen dagje uit. Alleen aan de kop van de Afsluitdijk wordt gevochten. Maar hoe verder naar het zuiden, en westen, hoe rauwer het wordt. We zien dode Nederlandse soldaten, die zich taai verzetten tegen een overmacht.

Een beetje ongemakkelijk misschien, de inval gezien door Duitse ogen, maar verhelderend. De foto’s krijgen elk een uitmuntend bijschrift. Er is, afgezien van de inleiding, geen lopende tekst. Een uitstekende keuze. En succesvol; er zijn inmiddels meerdere drukken gemaakt.

Partner Content